stress/søvnproblemer

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år.

Mange tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har skrevet herind fire gange før uden at få svar, men er glad for at du ikke har givet op, men i stedet har skrevet igen. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du skal gøre i forhold til at du føler dig stresset og har problemer med at sove.

Som du skriver, så har du været ude for mere end de fleste andre på din alder. Det lyder vel nok hårdt at du både har mistet din far, der begik selvmord og at du har mistet din halvsøster pga. kræft. Jeg ved ikke hvor længe siden, det er at din søster og din far gik bort, og hvilken hjælp du har fået i forbindelse med disse tab?

Jeg ved at der er mange børn og unge, der har glæde af at komme i en sorggruppe med jævnaldrende, der også har mistet. Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper og der findes også grupper for efterladte til selvmord. Måske kan du få din mor eller en anden voksen til at hjælpe dig med at undersøge, om der er en gruppe, der kunne være noget for dig i den by du bor? I kan jo starte med at gå ind via dette link: http://www.cancer.dk/omsorg/sorggrupper-boern-unge/ og læse om sorggrupper for børn og unge.

Det er vigtigt at du får bearbejdet sorgen og finder den måde du bedst gør dette. Der er et tema om sorg på vores hjemmeside, der er bl.a. fem gode råd, som du måske vil kunne bruge.

Du skriver at du er skiftet skole og at du har lidt svært ved at komme ind i pigegruppen. Det er noget der godt kan tage lidt tid, men hvis du har en lærer du synes lidt bedre om end de andre, kan du måske tage en snak med ham/hende og spørge om vedkommende har nogle råd til at komme lidt tættere på pigerne i klassen. Lærerne har jo nok kendt pigerne i flere år og ved hvad der optager dem. Det kan også være at læreren kan iværksætte nogle aktiviteter, der kan få dig lidt mere ind i gruppen.

Du skriver at du ligger og spekulerer om aftenen og derfor ikke kan sove, og at du er ked af det og går rundt med hovedpine og ondt i maven. Det er vigtigt at du kommer til enten skolepsykolog, sundhedsplejerske eller din læge og fortæller om disse symptomer. Du kan medbringe brevet du har skrevet til brevkassen, hvis du synes det er svært at komme i gang med at fortælle overfor en voksen du måske ikke kender. Det er vigtigt at du snart får taget kontakt, da det er alvorligt at være stresset og at gå med overvejelser om selvmord. Du har krav på hjælp og har været rigtig modig ved at skrive til os, håber du vil bruge dette mod til nu at række ud efter yderligere hjælp?

Du kan også se om der er noget der kan berolige dig lidt inden du skal sove, noget afslappende musik, en lydbog, en varmdunk eller at skrive lidt i en dagbog? Varmedunken kan måske også hjælpe lidt på mavesmerterne så du bedre kan sove?

Du skal have fortalt din mor hvordan du har det. Du kan spørge hende om hun kan afsætte en time eller to en aften hvor hun har tid til en snak med dig. Hvis det er nemmere kan du også skrive et brev til hende og give hende det eller læse det op for hende. Er der noget ved din mors og dit forhold du savner fra tidligere, så kan du måske også skrive dette i brevet. Måske savner du at I laver nogle særlige hyggelige ting eller at I snakker sammen på en måde som I gjorde tidligere?

Hvis du har lyst må du også meget gerne ringe til Børnetelefonen på telefon 116 111 og vende de ting, der fylder i din hverdag. Her kan du også fortælle om dine tanker om din fars selvmord og din bekymring for at få at vide hvorfor han valgte at tage livet af sig selv. Vi voksne på BørneTelefonen er vant til at snakke om alt og du kan være helt anonym.

Hvis du gerne vil have at den voksne du taler med læser dit brev, kan du oplyse det nummer, der står ved brevet. Så kan rådgiveren slå brevet op i brevkassen på hjemmesiden og se hvad du allerede har forklaret og hvad der er svaret. Måske vil det hjælpe lidt på tankemyldreret, at der bliver sat nogle ord på de ting du går og spekulerer på.Jeg ønsker dig rigtigt meget held og lykke og så skal du have det største varmeste knus og ros for at skrive et så langt og velskrevet brev herind til trods for at du kæmper med ordblindhed, det er altså godt gået!

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.