Brev
sorg bliver til fysisk smerte
Hej BB.
For 3 år siden døde min bedste veninde af kræft. Og siden da har det gået op og ned af bakke for mig. Nogle uger har været super gode, og uden problemer, mens andre uger har været det rene helvede, for at være ærlig. Med det mener jeg at jeg har gået rundt, med tåge ingen i hovedet. Ikke kunne se meningen med livet, og mistet lysten til alt. Selv det at spise og sove bliver meningsløst.
I en lang periode har jeg haft det godt. Rigtig godt. Jeg havde fundet gnisten igen, og livsglæden. Men. Pludselig ringer min grandkusine til mig onsdag morgen, mens jeg sidder i bussen på vej i skole. Hun fortæller at hendes mor, har fået brystkræft. Det er langt ude i familien, men personligt er jeg meget tæt knyttet til min grandkusine. Siden i onsdags, er jeg igen faldet tilbage til det meningsløse liv. Alt er gråt, og sort.
Jeg oplevede også i går, at jeg pludselig brød sammen, og slet ikke kunne gøre noget. Det gjorde fysisk ondt i kroppen. En ubeskrivelig stærk smerte. Jeg var på det tidspunkt alene hjemme, og jeg ringende til min mor, som var hjemme hos sin kæreste. Men hun ville ikke komme hjem til mig. Min far bor langt væk, så han kunne ikke komme. Da min mor så kl. 2 om natten kom hjem, var hun vred over at hun skulle komme hjem til mig, bare fordi jeg var “ked af det”.
Der havde jeg lagt i min seng i flere timer, uden at være i stand til at gøre noget som helst. Jeg prøvede at forklare det til min mor, men hun blev bare endnu mere vred. Det er som om at min mor ærlig talt, meget hellere vil bruge sin tid hjemme hos sin kæreste, end at være hos mig, når jeg aller mest har brug for det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme ud af denne tåge igen, eller hvad jeg skal gøre, for at få min mors forståelse for hvorfor jeg har brug for omsorg, når jeg får det så skidt.
Håber at i vil svare mig. M.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit brev. Sikke en hård dag du havde dagen før du skrev til BørneBrevkassen. Jeg kan virkelig godt forstå, at du blev ked af det - først over beskeden om at din grankusines mor har brystkræft og så senere hen over din mors reaktion. Jeg kan forestille mig, at du blev rigtig forskrækket over, hvor påvirket du selv blev. Jeg kan fortælle dig, at det ikke er ualmindeligt, at man kan reagere stærkt ved beskeden om, at en man kender har fået konstateret kræft. Det gælder måske især, hvis man lige som du har - tidligere har mistet en person pga. kræft.
Nu er der jo gået lidt tid, og jeg ved ikke, hvordan du har det nu? Hvis du stadig føler at alt er gråt eller sort, så tænker jeg, at du måske nok har brug for, at nogen hjælper dig med at finde ud af, hvordan du kan takle de stærke følelser.
Og så tror jeg, det vil være godt for dig at få arbejdet med/bearbejdet sorgen ved at tale med en professionel voksen. Det lyder ikke som om, at din mor helt forstod, hvor alvorligt, det var for dig..? Så derfor vil jeg høre dig, om du mon har en anden fortrolig voksen, du i første omgang kan dele dine tanker med? Det kan være en lærer (hvis du er under uddannelse, din egen læge eller en helt tredje person..?
Du har selvfølgelig behov for din mors forståelse og omsorg, hvilket jeg godt kan forstå.. Måske det kunne hjælpe, at du viste hende dit brev og mit svar...? Eller måske at en anden voksen viderformidlede dine tanker og følelser til din mor..?
Det kan sommetider gøre det tydeligt for forældre, hvis man prøver at fortælle om sine tanker på en anden måde end man normalt gør...
Du har også mulighed for at drøfte situationen yderligere med en rådgiver anonymt på BørneTelefonen 116 111, hvis du har lyst til det. Og du er mere end velkommen til at skrive igen!
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?