sorg bliver til fysisk smerte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Tak for dit brev. Sikke en hård dag du havde dagen før du skrev til BørneBrevkassen. Jeg kan virkelig godt forstå, at du blev ked af det - først over beskeden om at din grankusines mor har brystkræft og så senere hen over din mors reaktion. Jeg kan forestille mig, at du blev rigtig forskrækket over, hvor påvirket du selv blev. Jeg kan fortælle dig, at det ikke er ualmindeligt, at man kan reagere stærkt ved beskeden om, at en man kender har fået konstateret kræft. Det gælder måske især, hvis man lige som du har - tidligere har mistet en person pga. kræft.

Nu er der jo gået lidt tid, og jeg ved ikke, hvordan du har det nu? Hvis du stadig føler at alt er gråt eller sort, så tænker jeg, at du måske nok har brug for, at nogen hjælper dig med at finde ud af, hvordan du kan takle de stærke følelser.

Og så tror jeg, det vil være godt for dig at få arbejdet med/bearbejdet sorgen ved at tale med en professionel voksen. Det lyder ikke som om, at din mor helt forstod, hvor alvorligt, det var for dig..? Så derfor vil jeg høre dig, om du mon har en anden fortrolig voksen, du i første omgang kan dele dine tanker med? Det kan være en lærer (hvis du er under uddannelse, din egen læge eller en helt tredje person..?

Du har selvfølgelig behov for din mors forståelse og omsorg, hvilket jeg godt kan forstå.. Måske det kunne hjælpe, at du viste hende dit brev og mit svar...? Eller måske at en anden voksen viderformidlede dine tanker og følelser til din mor..?

Det kan sommetider gøre det tydeligt for forældre, hvis man prøver at fortælle om sine tanker på en anden måde end man normalt gør...

Du har også mulighed for at drøfte situationen yderligere med en rådgiver anonymt på BørneTelefonen 116 111, hvis du har lyst til det. Og du er mere end velkommen til at skrive igen!

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.