sorg

hej bb.
jeg skriver her ind fordi den 12 juli skete der er forfærdeligt uheld min bedste veninde og hendes 2 søskende fik 3 tunge halm baller ned over sig, min bedste veninde og jeg var som sønskedene for hindanden hun døde den 13 juli, jeg tænker på hende hver dag og føgler at hun står lige foran mig hele tiden.

jeg savner hende hele tiden og sover ikke rigtig om natten fordi jeg bare tænker på hende, jeg tænker bare på ja jeg tænker bare på alt om hende og hendes søskende:/ hun spurgte mig aften inden det skete om jeg kunne være sammen, med jeg svarede det kunne jeg godt med først ved en 14 tiden fordi jeg skulle på arbejde.

hendes mor ringede til mig hun kunne næsten ikke snakke hun fik det sagt og så lagde hun på, sener på dagen ringede hendes far til mig for at fortælle mig hvordan det gik altså hvilket hospital ovs. ved ikke hvad jeg skal gøre lige nu har jeg bare lyst til at komme op til hende.. livet er blevet så forfærdeligt efter hun døde:( hun blev kun 13 og var lige blevet konfirmeret

mvh hende den ulykke lige:(

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du skriver til os for at dele din sorg, og jeg forstår rigtig godt, at du føler dig ulykkelig over at din bedste veninde døde så pludseligt. Det var en forfærdelig ulykke, der skete for de tre piger, og et stort tab for deres familie og for dig, som også er meget tæt på familien.

De tanker og følelser, du beskriver, hører med til det at sørge. Nogle gange er det ligesom, at den der er død stadig er der, og nogle gange ønsker man bare, at man kunne være sammen med dem, der hvor de er. Når man sørger over nogen, der er døde, kan der komme mange følelser, og det bedste man kan gøre er at snakke med nogen om dem. Nogle gange er man rigtig ked af det og græder bare hele tiden. Man kan også føle vrede over det, der er sket. Ind imellem kan sorgen forsvinde lidt, og så kommer den igen. Det er helt almindeligt.

Har du mon nogle du kan snakke med? Det kan være dine forældre, eller en anden voksen som du føler dig tryg ved. Har I mon snakket om det i skolen..? Der var nok flere fra din klasse, som kendte din veninde..? Måske kunne du tale med din lærer om det? Det kan også være, at der findes en sorggruppe der hvor du bor? Måske kan din lærer hjælpe med at finde ud af det..? Du kan evt. vise hende dit brev og mit svar, hvis det er for svært at snakke om?

Man kan have brug for at snakke om de samme ting mange gange, det kan være de samme tanker og billeder, der kører rundt i hovedet. Det kan også være en god ide at skrive dine tanker og følelser ned. Du kunne f.eks. skrive et brev til din veninde. Selvom hun jo ikke kan læse det, kan det være, at du alligevel kan have fornemmelsen af, at hun er der et eller andet sted og kan høre hvad du tænker.

Ingen ved, hvad der sker, når man dør, men nogle tror på, at de døde bare er kommet et andet sted hen, hvor de stadigvæk kan mærke vores følelser for dem. Andre tror, at det hele er slut, når man dør. Hvad mon du tror på? Måske kunne du også snakke med nogen om det? Jeg tænker også, at du kunne snakke med præsten om det, hvis du har lyst..? Det kan også være en rigtig god ide at lave en mindebog eller æske, hvor du samler på gode minder om din veninde. Selvom hun nu er død, så er alle jeres fælles minder stadigvæk levende i dig, og dem kan du leve videre med. Det kan måske være en hjælp at tage din bog eller æske frem, når du savner din veninde og mindes alt det gode, I havde sammen. Hvis du har mulighed for det, kan du måske også tage ud til hendes gravsted og snakke med hende der..?

Sorgfølelsen kan godt blive ved med at være der i lang tid, men med tiden aftager den som regel, og man begynder også at kunne glæde sig over livet igen. Måske kan du også tænke på, hvad din veninde mon ville sige, hvis du spurgte hende om, hvad du skal gøre. Lige nu er det helt naturligt, at du bare føler dig ulykkelig. På længere sigt tænker jeg, at din veninde nok vil ønske, at du bliver glad igen og kan mindes det, I havde sammen med glæde. Men det tager tid at komme dertil.

Hvis du har lyst til at tale med en rådgiver på BørneTelefonen, er du meget velkommen til at ringe på 116 111 eller logge på BørneChatten. Der er åbent alle hverdage kl. 11-23 og lørdag kl. 13-17.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.