Brev
Sorg
Hej BørneTelefonen
For ca 1 halv år side mistede jeg min søster fordi hun begik selvmord
jeg føler mig nogle gang ensom og at jeg heller ikke har lyst til at leve. Ved ikke om det er normalt.
Jeg er kun 12 år og var 11 da jeg mistede hende.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det modigt af dig at skrive herind. Det viser, at selvom det er svært lige nu, så ønsker du at få det bedre – og derfor håber jeg, at mit svar kan hjælpe dig med at få noget hjælp.
At miste sin søster er hårdt. Meget hårdt. Derfor er det ikke unaturligt, at du føler dig ked af det og ensom. Man kan føle, at det er meget svært for andre at forstå. Og det er det nok også. Man kan også synes, at det er svært, fordi ingen rigtig taler med en om det. Det er der mange, der oplever, fordi folk omkring dem, er bange for at sige noget forkert. Er det mon noget, som du kan genkende?
Sorgen forsvinder ikke – den vil altid være en del af dig og din familie. Men man skal have hjælp og støtte til at leve med den. Måske hjælp fra nogle professionelle. Ved at tale om din søster og sorgen, kan du lære, at sorgen nogen gange fylder meget, andre gange lidt og på andre tidspunkter fylder den måske slet ikke. Alle de tre ting er helt okay.
Jeg tænker også, at det kan være svært at tænke på, at din søster har taget sit eget liv. Det kan sætte gang i en masse store og svære tanker. Nogen får også tanker om, at de ikke selv har lyst til at leve, ligesom du beskriver. Det er normalt. Og jeg tænker, at det er noget af det, som det også er rigtig vigtigt at tale om. Hvilke tanker det helt naturligt sætter i gang hos dig. Det kan også være rart, at mindes din søster sammen med andre. Også alle de gode stunder, som I sikkert har haft sammen. Taler du med din familie om det?
Det kan også være, at du allerede får noget professionel hjælp, eller er blevet det tilbudt? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal vise dine forældre det brev, du har sendt herind. De skal vide, hvordan du går og har det, så de kan hjælpe dig, selvom det kan føles svært at skulle involvere dem i. Det kan også være, at du kan starte med at fortælle det til en lærer, pædagog eller et familiemedlem. En voksen vil kunne hjælpe dig med, at få fa i en psykolog, som du kan tale privat med om alle dine tanker og følelser.
Det kan også være, at det kunne være noget for dig med en sorggruppe. Du kan måske se på hjemmesiden her, om der er et sted i nærheden af, hvor du bor. Måske kan du få hjælp af dine forældre eller en lærer: https://www.bornetelefonen.dk/henvisning/gratis-sorggrupper-oversigt
Du kan også læse om sorg på BørneTelefonens hjemmeside: https://www.bornetelefonen.dk/tema/sorg
Du har mistet din søster, men hun er og vil stadig være en del af dit liv – og derfor er det så vigtigt, at du lærer at tale om hende og om det, du har oplevet.
Jeg ønsker dig det bedste. Hvis du har lyst, kan du altid ringe til BørneTelefonen, hvor der sidder en rådgiver klar til at lytte. Du kan ringe på 116 111.
Et kærligt knus til dig
fra BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?