Brev
Sorg
Hej jeg er en pige på 11 år.
For 1 år siden døde min mor af kræft. Jeg var serfølgelig meget ked af det. Men der gik ikke lang tid for jeg (på en måde) var kommet over det. Jeg har bare et stort problem, det er at nogle af mine venner siger tit nogle jokes, hvor de bla. siger din mor.
F.eks hvis nu jeg sagde hvad er der i den der pose. Ville de svare din mor!! De tænker sig ikke om. Men jeg er nu heler ikke sådan en skrøbelig person, en det er som et ar i ens hjerte!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du ikke synes, det er rart, når de andre tankeløst kommer til at lave jokes med "din mor". Jeg tror, du har meget ret i, at det nok er fordi, de ikke tænker sig om...
Udfra din beskrivelse, så tænker jeg på, om du mon ville kunne sige til dem, at du faktisk har det lidt svært med de der "din mor" jokes..?
Jeg gætter på, at de ville blive mere opmærksomme på det og derefter tage mere hensyn til dig, hvis de fik at vide, at det ikke er rart for dig...
Hvis du er lidt bekymret for, om de så vi betragte dig som en skrøbelig person, så kan du jo evt. sige det til dem... - At du er bange for, om de vil synes, du er for skrøbelig... Mit gæt er, at de godt kan forstå dig, og at de sikkert selv ville have det på samme måde, hvis det var dem, der havde mistet deres mor...
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?