Sorg

Jeg har det VIRKELIG hårdt for tiden pga. da min mor er død og jeg føler jeg føler jeg hænger ud med de forkerte, jeg laver ballade tit og er ikke stolt af det og jeg kan ikke finde min barndom jeg lever i nu siger jeg det ‘helvede’ HJÆLP mig

mvh Drengen med sorgen

Dreng, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 10 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg er glad for, at du skriver til os for at bede om hjælp - jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.

Jeg ved ikke, om du lige har mistet din mor, eller om det er et stykke tid siden, men under alle omstændigheder tænker jeg, at det må være ufatteligt svært at miste sin mor, når man kun er 10 år. Og jeg kan godt forstå, at du har det virkelig hårdt.

Jeg tænker, uden at vide det med sikkerhed, at du lige nu prøver at finde ud af at leve med savnet efter og sorgen over din mor. Mange børn og unge føler sig meget ensomme, når de mister én der står dem nær. De fortæller, at de har svært ved at snakke med deres nærmeste (far eller mor) om deres sorg, og at kammeraterne i skolen og fritiden ofte ikke forstår dem og at kammeraterne måske også trækker sig væk fra dem... Måske du kan genkende den følelse..?

Du skriver ikke noget om din far, om I har et tæt forhold, og om I kan tale sammen (?), men jeg tænker på, om du mon kan fortælle ham om nogen af de ting, du har fortalt mig..?

Jeg tænker nemlig, at det lyder som om, at du har brug for en voksen til at støtte og hjælpe dig, og til at holde om dig, når savnet efter din mor bliver for stort. Mon det er rigtig forstået..?

Hvis du synes, det er svært at tale med din far, kunne en mulighed måske også være, at du snakkede med en anden voksen, du har tillid til... Det kan måske være én af dine bedsteforældre, én af dine lærere fra din skole eller én vens mor eller far..?

Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at du ikke går rundt og har det, som du har det, uden at der er nogen voksne, der ved noget om det. Savn, sorg og svære følelser kan nemlig føles lettere at klare, hvis man deler sine tanker med nogen.

Jeg ved ikke, om du har gået i sorggruppe, men hvis ikke du har, så kunne det måske være en god ide..?  Du kan evt. læse mere om det her på børn, unge og sorgs hjemmeside>>.

I dit brev fortæller du også, at du føler, at du hænger ud med de forkerte, at du laver ballade, og at du ikke er stolt af det. Er det mon noget der sker både i og uden for skoletid..? Du skriver også, at du ikke kan finde din barndom... Jeg tænker, som du selv er lidt inde på, at meget af det der sker for dig (både følelserne inden i dig og de ting du kommer til at gøre) hænger sammen med din mors død.

Mon du, hvis du synes, det er svært at tage hul på, kunne vise din far eller en af dine lærere dit brev til BørneBrevkassen og mit svar..? Det kunne måske hjælpe dig på vej til at få ændret på nogen af de ting der er svære i dit liv her og nu.

Du skal vide, at du også er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder der dygtige rådgivere parate til at tale med dig - Du er også velkommen til at skrive tilbage til BørneBrevkassen, hvis du har brug for det, så kan du evt. henvise til id nr. 8296, så rådgiveren kan læse dit første brev+ svaret også.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.