Brev
Sorg
Hej. Jeg har lige mistet min bedste veninde.(og min eneste) og jeg er så ked af det hele tiden. græder mig i søvn hver nat.
Har i nogle gode ideer til at komme videre? Det håber jeg for jeg har virkeligt brug for dem.
Kh. den ullykkelige.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du har mistet din bedste veninde. Det kan jeg godt forstå, at du er blevet meget ked af. Du skriver ikke ret meget om, hvordan du har mistet din veninde, er hun mon død? Er hun flyttet? Har hun mon fundet en anden veninde?
Jeg tænker også, at ligegyldig hvad og hvordan det er sket, så er det en stor sorg for dig, at du har mistet en, du har holdt så meget af. Du har lige mistet din bedste veninde og det kan jeg godt forestille mig, er rigtig svært. Det er lige sket, og nu er nok, den sværeste tid for dig. Jeg tænker, det er vigtigt, at du får snakket med nogen om dine tanker og bekymringer. Du har måske brug for en voksen, som lytter til dig, og som tager dig alvorligt, og som kan give dig et knus, når du trænger til det.
Måske kan du tale med din mor, en fra din familie, din lærer eller en helt anden om din sorg og din fortvivlelse? Kender du ikke en voksen, du har tillid til, som kunne lytte til dig og som du kunne betro dig til? Sådan at du kunne få snakket det her igennem, og måske få hjælp til at komme videre.
Hvis du får brug for at tale med en anonym voksen, så er du også altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111, her sidder der søde rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. Det er gratis at ringe.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?