Brev
slipper hende aldrig!:,,,,(
jeg er i stor sorg.
der er ikke nogen der er døde men alligevel føles det sådan.
jeg kommer aldrig til at se hende igen.
jeg kan ikke slippe hende og ville aldrig nogensinde kunne. jeg ville ikke glemme hende eller ligge hende på hylden. jeg elsker hende over alt på jorden men det må ikke blive for farligt mener de andre.
jeg kan ikke snakke med nogen og ville aldrig kunne snakke med nogen som kunne bringe hende tilbage. hjælp hjælp hjælp.
hvem kan hjælpe?
hvad skal jeg gøre?
ville ikke videre
har ikke set hende i et år nu og overvejer selvmord
hvad gør jeg hjælp mig!!!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du udtrykker sorg over ikke længere at have kontakt med en. Det lyder til, at det er en person, som har stået dig meget nær. Jeg ved ikke, hvilken relation du har til hende eller hvorfor du har mistet hende. Mit svar til dig, vil derfor handle om sorg og hvad, der kan være hjælpsomt.
Ofte er sorg en reaktion på, at man ikke kan se og være nær en person, som man holder meget af. Jeg har talt med andre, der føler det som et hul indeni eller som om der er et tomrum. Jeg ved ikke, hvordan du oplever det?
Når man i perioder har det svært eller er meget ked af det, kan det være en stor hjælp at tale med andre om det. Jeg tænker, om du har nogen i din familie eller dine venner, som du kan gå til? Det kan ofte være rart at have en, som støtter en og som man kan komme til og få alle ens tanker ud hos. En mulighed er også at tale med en veninde. Af dem du kender, hvem vil så være bedst at tale med?
Det kan for nogen være en hjælp at lave ritualer for, hvornår man tænker på den person, som man har mistet. Det kan være ting I lavede sammen eller noget bestemt musik, som du forbinder med at være sammen med hende. Hvilke tidspunkter vil mon  være gode for dig at lave de her ritualer på? Det kan være en måde, hvor du både har plads til at savne og mindes samtidig med, at du kan komme videre med andre ting. Du kan læse mere om sorg på vores hjemmeside. Her står der råd til, hvad du kan gøre for at kunne være i sorgen og at komme videre. Du kan trykke på linket for at komme ind på siden: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sorg/Gode-raad.aspx .
På den ene side skriver du, at du ikke vil tale med dem, der kan få hende tilbage, og på den anden side føler du ikke, at du kan komme videre. Nu kender jeg ikke til din specifikke situation - måske vil det skabe mere klarhed, hvis du taler med dem, der har sagt, at du ikke skal tilbringe tid med hende. De kender til din situation og vil måske kunne hjælpe dig på vej. Hvad tænker du om det? Hvis du vil tale med dem, kan det måske være rart for dig at have en med, som kan støtte dig i situationen. Hvem ville være god at have med, hvis du har brug for en?
Du skriver, at du har overvejet selvmord. Jeg tænker, at det er vigtigt at få hjælp fra andre. En måde at få hjælp, er ved at tage kontakt til din egen læge. Her vil du kunne fortælle om din situation og dine tanker, hvor lægen vil kunne tale med dig om, hvad der kan gøres. I kan for eksempel tale om eventuelt at gå til en psykolog. En psykolog kender til at have det svært, være i sorg og have selvmordstanker. Det vil derfor være en måde at få talt det hele igennem og få hjælp til at få det anderledes. Hvad tænker du om det? En start kunne være at tage kontakt til din læge.
Ellers er en mulighed, at du fortæller det til sundhedsplejersken på skolen eller den psykolog, der er tilknyttet skolen. På nogle skoler er det sådan, at man selv kan gå hen til enten sundhedsplejersken eller psykologen og fortælle om, hvordan du har det. På andre skoler, skal det gå igennem en lærer, dvs. at man først taler med læreren, der så kan få kontakt med sundhedsplejersken eller psykologen på skolen. Hvis det er en lærer, hvilken lærer er du allermest tryg ved og vil kunne tale med? Sommetider kan det være en hjælp at tænke over, hvad man gerne vil sige, så kan det være lettere at få sagt. Måske kan det være en hjælp for dig? En mulighed er også at vise dem det her brev, så de kan se, hvordan du har det.
For nogen er det en hjælp at holde pause fra sorgen, at give sig selv lov til at holde pause, så man også får lavet noget, der gør en i godt humør og får en til at tænke på andre ting. Det kan nemlig være hårdt, hvis man holder sig selv fast i sorgen og på en måde bliver helt opslugt af sorgen og ikke på nogle tidspunkter får sorgen lidt på afstand – selvom den selvfølgelig stadig vil være der. Hvis du skal nævne tre-fem ting som gør dig glad, hvad er det så for ting? En hjælp for dig kan eventuelt være at planlægge det sådan, så du mindst en gang om ugen og gerne oftere skal gøre en ting, som gør dig glad. Det kan for eksempel være at lave noget udendørs, være sammen med dine veninder/venner, shoppe, dyrke motion, male eller noget helt andet. Hvad tænker du om det og hvornår kunne være første gang?
Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Det er så godt, at du skriver herind om det – det viser, at du har mod til at fortælle det og få hjælp fra andre. Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym.
Mange hilsner fra BørneTelefonen