Skyld i hans død

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Det, du har oplevet med din bror er forfærdeligt. Og det gør mig ondt på dine og familiens vegne, at din bror ikke er der mere.

Det allervigtigste, du skal vide, er, at det ikke er din skyld. Du kunne på ingen måde vide, hvad der ville ske. Det er tit at drenge overtaler og presser hinanden til noget, de måske ikke tør. Du gjorde det som en del af en leg – du gjorde det ikke for at han skulle falde ned. I legede en leg, der desværre endte ret sørgeligt.

Det er også vigtigt, at du ikke går rundt med de her svære tanker alene. Selvom dine forældre også er kede af det, så skal de også passe på dig. Det er vigtigt, I får snakket sammen om det, der skete – og at I får snakket sammen om sorgen. Men også om alle de gode og sjove minder, I helt sikkert også har om din bror. Dem er det så vigtigt at huske på.

Måske er det svært for dig at få startet en snak med dine forældre om sorgen og savnet til din bror? Måske kunne du skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvordan du har det? Eller måske kunne du vise dem dit brev her til brevkassen sammen med mit svar? Jeg tænker, at dine forældre vil kunne forstå, hvad du bærer på og hjælpe dig. Måske kan det være hjælp at få rådgivning fra http://www.bornungesorg.dk/ - her har du også mulighed for at tale med nogen om det at miste din bror.

Der kan være mange andre voksne omkring dig, det kunne være en rigtig god idé at snakke med. Måske er der en sød lærer på skolen? Eller en god pædagog i klubben? De vil kunne hjælpe og støtte dig i hverdagen. Og de vil også kunne fortælle dig, at det, der skete, ikke var din skyld.

Jeg håber, du har fået mod på at dele dine tanker, så dine forældre ved at du har brug for dem.

Du er altid velkommen til at skrive eller ringe på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.