Brev
Savner min mor
Hej Jeg er en pige på 12 som bor sammen med min far og bror min mor er død for snart 2 år siden hun døde af kræft og var syg længe
da min mor døde havde jeg det svært i skolen og ville ikke være sammen med mine venner og jeg kunne ikke koncentrer mig i skolen nu er det jo lang tid siden og jeg føler jeg har det meget bedre men men jeg føler stadig jeg har ændret mig meget
engang var den lidt populære pige men det er jeg overhovedet ikke mere jeg er rigtig genert kan ikke lige at snakke højt op i klassen og derfor er det sjældent jeg rækker fingeren op i timerne jeg kan ikke lide at læse højt i klassen i især når det er en historie eller noget jeg selv har lavet jeg er blevet mere sårbar og hvis der er en der kommenterer jeg er opmærksomhedskrævende eller noget kan det ødelægge hele mig dag fordi jeg bliver så ked af det når der er noget folk ikke kan lide ved mig og jeg er bange for folk tænker dårligt om mig jeg kan ikke lide at være i nærheden af andre piger hvis jeg er alene fordi jeg har det som om de tænker jeg er grim eller noget
jeg har gået til psykolog mange gange og det har hjulpet mig jeg ville gerne have en veninde jeg kunne snakke med men dem jeg stoler på jeg føler ikke de har tid til mig
jeg har snakket med en lære på skolen siden min mor døde og det har hjulpet men alligevel føler jeg ingen forstår mig og jeg savner virkelig min mor meget vi kunne snakke om alt hun var ligsom en veninde men også en mor jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal håndterer alt de her jeg er ikke så god til at møde nye mennesker og har mistet mange af mine venner i klassen fordi jeg har været så indelukket og nu har jeg svært ved at komme ind på dem igen og jeg føler jeg bliver holdt udenfor i mange situationer
P.S stor respekt til jer der sidder og hjælper børn på den måde
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duTusind tak dit brev og tak for de rosende ord. Jeg er ked af at læse, at du har mistet din mor, og jeg kan godt forstå, du savner hende og tænker på hende. Det er rigtig godt, du har skrevet og jeg kan godt forstå, du har det svært og har brug at forstå hvorfor. Det er meget almindeligt, at have det, som du har det. Du skriver, at du er blevet mere sårbar og at du føler dig alene. Du oplever, at dine gamle venner er faldet fra og at det er svært at finde nye veninder. Du har ændret dig, siden din mors død. Du er blevet mere genert, mere tilbageholdende og det irriterer dig, at du påvirkes så meget af dine omgivelser. Jeg kan godt forstå, du har det sådan. Dit liv har ændret sig og det du har oplevet og stadigvæk oplever, er så fuldstændig anderledes end dine kammeraters liv.Det kan, være rigtig svært at tale med andre om sit savn og sin sorg. Du føler ikke, dine omgivelser forstår dig, og det gør de sikkert heller ikke. Det er nemlig rigtig svært at forstå, hvordan du har det, hvis ikke man selv har oplevet at miste. Derfor er det godt, at du har været hos en psykolog, som har forstået, hvad du føler og tænker. I vores samfund, har vi rigtig svært ved at tale om død og sorg. Mange mennesker ved ikke, hvordan de skal opføre sig, hvad de skal sige, hvis de møder en, der har mistet en, de har haft kær. Det er helt normalt, at have det, som du beskriver det i dit brev.Jeg kan godt forstå, at du føler sig udenfor og ikke forstået. Du skriver, at du ikke føler, de piger, du gerne vil være sammen med, har tid til dig. Jeg tænker, at de måske også bliver beklemte og generte, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre og sige, når de er sammen med dig? Nogen gange kan det hjælpe, hvis du starter kontakten. Hvis du ærligt, kan sige, at du synes, det er svært, men meget gerne vil, at I skal være venner. Hvis der specielt er en pige, du tror på og mener, du vil kunne få et venskab med, så tænker jeg, det var værd at prøve. Måske kunne du tale med din lærer, om hvordan du bedst kunne få kontakt? Jeg tænker også, om der på nogen måder er talt om det at miste og om sorg i din klasse? Har din lærer, talt om det med jer i klassen, hvad det betyder for den der mister, at venner og klassekammerater stadig tør tale med en, og grine sammen? Måske, er det jeres lærers hjælp til at ’bryde’ usikkerheden som er iblandt jer i klassen? Jeg tror det ville hjælpe jer i klassen, at det er læreren som tager det op. Måske vil din far hjælpe dig med at tale med din lærer, så du ikke står med det selv? Måske kan det hjælpe dig, at læse om sorg på vores hjemmeside, og måske kunne din lærer også læse om sorg på vores hjemmeside. Måske kunne det være noget du og din far kan foreslå?Når jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du tidligere var en ok populær pige med flere veninder. Jeg ved ikke, om du har mod på det, men tror du, at du måske kunne tage kontakt til en af dem og spørge, om hun ville have lyst til at mødes med dig? Så kunne du få fortalt, hvordan du har det nu, hvilke tanker du gør dig, hvad du savner, og hvad du gerne vil nu. Det er ikke sikkert, det lykkes for dig - men så har du forsøgt. Men måske kan I starte et nyt venskab på den måde. Tror du, at det kunne være en mulighed..? Du skriver ikke noget om, hvad du laver i din fritid, men måske vil du kunne finde en ny veninde gennem fælles fritidsinteresser? Selvfølgelig savner du din mor, hun var din mor og har betydet rigtig meget for dig og hun betyder stadigvæk meget for dig. Jeg tænker, at du resten af dit liv, vil tænke på hende og mindes de gode oplevelser I har haft og hvad de har betydet for dig. Det tænker jeg, de fleste mennesker vil kunne forstå, men det vil nok være svært for mange at tale om, for så kommer de jo til at tænke på, hvad nu hvis det skete for mig? Hvis du taler om din mors død, med dine kommende veninder, så tænker jeg, at det nok skal ske lidt af gangen. Din sårbarhed og generthed, vil nok altid være en del af dig men jeg tror, det med tiden vil blive lettere for dig, at tale om dit savn og din sorg. Men du vil nok altid føle en tristhed, når du taler og tænker på din mors død. Det er min erfaring, at når personer, vi har elsket dør, så er det lige meget, hvor lang tid, der er gået og hvordan, man har mistet, så vil det altid fylde, i vores liv. Jeg tænker, at du nok altid vil have din mor "ved din side", forstået på den måde, at hun har været og vil altid være en stor en del af dit liv.Måske kunne du overveje at se på denne hjemmeside: www.bornungesorg.dk Det er en gratis rådgivning for børn og unge op til 28 år, der har mistet en forælder eller søskende efter alvorlig sygdom, selvmord eller ulykke inden for de seneste år. Her vil du kunne skrive, chatte, ringe og tale med andre, der ved, hvordan du har det og som måske kan give dig nogle gode råd?Du kunne også ringe til BørneTelefonen og tale med en voksen? Det kan du gøre helt gratis og anonymt på tlf. 116 111. Jeg ønsker dig alt det bedste. Kærlige hilsner BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?