Brev
SÅ TRIST
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 12 år der næsten hele tiden er ked af det. Jeg ved ikke hvorfor men på det sidste har jeg haft problemer med at være glad. Det er ikke altid jeg er trist men meget af tiden.
Der er ikke sket noget/ der er ikke noget der har ændret sig. Jeg har ikke sagt det til nogen. Jeg føler at der er ingen der forstår mig. Jeg føler også at hvis jeg siger det til nogen at de så vil sige at jeg siger det for at få opmærksomhed. Sådan er jeg slet ikke.
Faktisk vil jeg helst ikke rigtig have opmærksomhed. Det er også derfor at jeg ikke har skrevet til jer før nu. Jeg har tænkt på at gøre det men jeg har ikke turet før nu. Håber at du/i kan forstå mig
Den triste 12 årige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen med dine tanker. Det er rigtig sejt, at du skrev, selvom du synes det var svært. Det kræver mod! Jeg kan godt forstå, at det er svært at gå rundt med de tanker alene.
Du skriver at ked-af-det-heden nogle gange fylder det hele for dig. Det må være rigtig hårdt at føle sig ked af det så tit. Vi hører fra rigtig mange børn, at de er kede af det – også uden at de kan pege på en bestemt grund. For selvom der ikke er sket noget eller ingenting har ændret sig, så kan man godt være ked af det alligevel.
Jeg kan ikke vide, hvorfor du er meget trist for tiden. Men jeg vil gerne prøve at komme med nogle bud. Når man er 12 år, er man meget tæt på puberteten. Derfor kan kroppen godt så småt begynde at udvikle sig, og derfor har man noget, der kaldes hormoner i kroppen.
De kan godt påvirke ens humør og følelser. Hormonerne kan forværre ens humør, så man bliver endnu mere trist og forvirret, end man måske var i forvejen . Andre end dig oplever at være trist “uden grund”, eller have store udsving i følelserne. Måske behøver man heller ikke altid at kunne finde en grund til, at man er trist?
Det handler om at få det bedre, men hvad kan man gøre ved triste tanker? Det bedste man kan gøre, er at fortælle nogen om sine følelser.
Du skriver, at du er bange for, at folk vil tro, at du bare gerne vil have opmærksomhed. Og du føler at ingen forstår dig. Jeg kan sagtens forstå, at du derfor ikke har turdet fortælle det til nogen. Men du beskriver så flot dine tanker og følelser til BørneTelefonen.