SÅ TRIST

Hej børnetelefonen.

Jeg er en pige på 12 år der næsten hele tiden er ked af det. Jeg ved ikke hvorfor men på det sidste har jeg haft problemer med at være glad. Det er ikke altid jeg er trist men meget af tiden.

Der er ikke sket noget/ der er ikke noget der har ændret sig. Jeg har ikke sagt det til nogen. Jeg føler at der er ingen der forstår mig. Jeg føler også at hvis jeg siger det til nogen at de så vil sige at jeg siger det for at få opmærksomhed. Sådan er jeg slet ikke.

Faktisk vil jeg helst ikke rigtig have opmærksomhed. Det er også derfor at jeg ikke har skrevet til jer før nu. Jeg har tænkt på at gøre det men jeg har ikke turet før nu. Håber at du/i kan forstå mig
Den triste 12 årige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det godt, at du har skrevet ind til BørneTelefonen med dine tanker. Det er rigtig sejt, at du skrev, selvom du synes det var svært. Det kræver mod! Jeg kan godt forstå, at det er svært at gå rundt med de tanker alene.

Du skriver at ked-af-det-heden nogle gange fylder det hele for dig. Det må være rigtig hårdt at føle sig ked af det så tit. Vi hører fra rigtig mange børn, at de er kede af det – også uden at de kan pege på en bestemt grund. For selvom der ikke er sket noget eller ingenting har ændret sig, så kan man godt være ked af det alligevel.

Jeg kan ikke vide, hvorfor du er meget trist for tiden. Men jeg vil gerne prøve at komme med nogle bud. Når man er 12 år, er man meget tæt på puberteten. Derfor kan kroppen godt så småt begynde at udvikle sig, og derfor har man noget, der kaldes hormoner i kroppen.

De kan godt påvirke ens humør og følelser. Hormonerne kan forværre ens humør, så man bliver endnu mere trist og forvirret, end man måske var i forvejen . Andre end dig oplever at være trist “uden grund”, eller have store udsving i følelserne. Måske behøver man heller ikke altid at kunne finde en grund til, at man er trist?

Det handler om at få det bedre, men hvad kan man gøre ved triste tanker? Det bedste man kan gøre, er at fortælle nogen om sine følelser.

Du skriver, at du er bange for, at folk vil tro, at du bare gerne vil have opmærksomhed. Og du føler at ingen forstår dig. Jeg kan sagtens forstå, at du derfor ikke har turdet fortælle det til nogen. Men du beskriver så flot dine tanker og følelser til BørneTelefonen. Det får mig til at tænke, at du er en pige der kender sig selv og sine følelser godt. Måske du kan bruge den styrke, til at beskrive det til en voksen du kender?

Det kan være dine forældre eller din lærer eller en helt anden voksen. Måske kunne du starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en anonym rådgiver. Her kan du øve dig lidt i, hvordan det er at fortælle om dine tanker og følelser.

Jeg ved, at rigtig mange godt kan have perioder hvor de føler sig mere triste end andre. Men jeg ved også, at der ofte er en vej ud af tristheden. Jeg håber at du finder mod til at få talt med en voksen om dine tanker.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.