Brev
Mormor og morfar skændes
Hej er en pige på 11.
Min mormor og morfar skændes altid når jeg er hjemme hos dem.
Og hver gang jeg er hjemme hos dem bliver jeg lidt ked af det.
Men jeg tør ikke sige det til dem.
Jeg har snakket med mine forældre om det men det hjælper ikke.
Så jeg ville høre om der var nogle der havde en ide til hvad jeg kunne gøre ved det.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Det er rigtig godt at du skriver, om det der sker, når du er hos din mormor og morfar. Det er aldrig rart, når voksne skændes, og jeg kan godt forstå, at du har brug for nogle idéer til, hvad der kan gøres ved det.
De fleste voksne bliver uenige og skændes fra tid til anden, det skal dog ikke være sådan, at det foregår alt for ofte. Når voksne skændes kan børn blive utrygge og det er ikke rart. Det er derfor vigtigt, at børn som oplever at de voksne skændes også oplever, at de bliver gode venner igen.
Uanset hvor meget eller hvor lidt de voksne skændes, så er det vigtigt at mærke efter inde i sig selv og hvordan man selv har det med det. Hvis det føles ubehageligt, så skal man sige det - præcis som du har gjort, da du fortalte det til din mor og far. Det er rigtig godt, at du kan mærke at det ikke føles godt - og du har sagt det til dine forældre.
Der kan være flere grunde til, at det måske ikke har hjulpet i første omgang. Derfor tænker jeg, at du skal sige det til dine forældre igen. Du kan overveje at vise dem dette brev, som du så fint har skrevet, for det er vigtigt at de forstår, hvor meget det fylder inde i dig.
Dine forældre kan hjælpe dig med at sige det til din mormor og morfar. Hvis du har mod på det, kan du også selv prøve at fortælle dem, hvad det gør ved dig, når de skændes så meget. Men du skal gøre det på et tidspunkt, når de er gode venner og ikke skændes. Så tror jeg at din mormor og morfar er bedre til at lytte.
Det er så flot, at du har mod til at få sagt det højt, når der er noget, du ikke bryder dig om - det er den bedste måde, at få ændret på tingene. Måske ved din mormor og morfar slet ikke hvor meget det egentlig gør ved dig, når de skændes - derfor skal de vide det, så de kan tænke over det og prøve at tage hensyn til det.
Hvis de bliver ved med at skændes, når du er hos dem, så er det nok en god idé, at du holder pause fra dem. Og måske kan de så øve sig på ikke at skændes, hvis du skal være hos dem. De voksne skal nemlig passe på børnene, så man har det godt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen