Brev
mor beskylder min far
Hej
jeg er en pige på 12 år og jeg er rigtig ked af det og det har jeg været i lang tid fordi min mor beskylder min far for at drikke alkohol når jeg er hos ham så jeg må ikke ikke se ham særlig meget mere, men jeg tror ikke på at han drikker.
Han er det menneske jeg elsker allermest på hele jorden så det er virkelig hårdt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige,
Tak, for dit brev. Det er rigtig flot, at du beder om hjælp, ved at skrive her.
Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp at nogle voksne, der lytter til dig.
Jeg kan godt forstå, at du savner din far. Og at det gør dig ked af det, at din mor ikke vil have du ser ham så meget.
Det lyder som om, din mor rigtig gerne vil passe godt på dig. Og altid sørge for, at du har det godt.
Nogle gange når forældre bliver skilt, er det svært for dem at tale sammen og blive enige om forskellige ting.
Hvis en forælder drikker for meget alkohol, Kan det være svært at være en god mor eller far.
Derfor er det meget vigtigt, at voksne der drikker for meget får hjælp. Så de altid kan være så gode forældre som muligt.
Når dine forældre er skilt, er det dem, der bestemmer, hvor du skal bo. De bestemmer også, hvor tit du skal være hos den forældre, du ikke bor hos.
Hvis ikke de kan blive enige, så bestemmer Familieretshuset det. Familieretshuset er et slags skilsmissekontor.
I Danmark har alle børn ret til at blive hørt, når deres forældre skal skilles. Derfor skal Familieretshuset og dine forældre lytte til dine meninger. Uanset hvor gammel du er.
Da du er fyldt 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Du kan sende med mail eller printe brevet her.
Mig i midten er til børn, som har brug for hjælp. Brug for at forstå, hvad der sker, når forældre vil skilles.
Det kan være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Det er bare så vigtigt, at du bliver hørt. Det er også vigtigt at, der er nogle voksne, der kan hjælpe din far, hvis han har brug for hjælp. Hvis din far drikker for meget, kan han få gratis hjælp hos sin læge.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116 111. Der sidder voksne klar til at lytte til dig og tale med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen