Brev
Mistet
Hej BrevKasse.
Jeg er en pige på 12 år, der mistede min hund i Marts månede.
Jeg er sygt ked af det, og tænker stadig på hende hver dag.. Ingen gider snakke om det længere, da folk siger jeg skal komme over det. Jeg er den eneste der stadig savner hende ..
Lige da jeg mistede hende, var der mange af mine veninder der skrev “er her for dig” og sådan, men hvis jeg skriver nu, ignore de mig, eller så siger de bare “håber du er okay” men de fleste ignore mig..
Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hende da jeg elsker og savner hende så meget! Hvad skal jeg gøre?
Hilsen pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Jeg kan rigtig godt forstå, at du stadig er ked af det. Det kan tage rigtig lang tid at komme ovenpå, når man har mistet et dyr. Det er helt okay, at du stadig er ked af det og savner din hund.
Det er dejligt, at du har nogen omkring dig, som har hjulpet dig. Jeg tror dine veninder kan have svært ved at vide, hvad de skal sige til dig, for at hjælpe dig. Da det er et stykke tid siden, din hund er død, kan det være svært for dine veninder at finde ud af, hvordan de kan hjælpe dig bedst. Det kan måske være derfor de kommer til at ignorere dig, fordi de ikke ved, hvad de skal sige.
Du kan prøve at fortælle dem, hvad du har brug for. Næste gang du er sammen med nogle af dine bedste veninder, kunne du prøve at sige til dem. "Jeg har tænkt rigtig meget på min hund og jeg er stadig meget ked af det. Vil I måske snakke lidt med mig om det?".  På den måde er du tydelig omkring, hvad du har brug for. Du vil også få mulighed for, at få sagt det, du har på hjertet omkring din hund. Det kan også være det er noget helt andet du har brug for og så er det selvfølgelig det du skal fortælle dine veninder.
Jeg tænker lidt på, hvordan resten af din familie har det med, at I har mistet jeres hund? Dem kunne du måske også snakke med det om. Det kan også være, at de stadig savner den, uden at de siger det højt. Måske I sammen kan kigge på lidt billeder af hunden og tale om alt det dejlige I havde sammen?
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.