Brev
Mistede mine kusine og fætter
Jeg mistede min kusine fra et år siden hun kunne have været et år nu. min kusine der var søster til hende er stadig i live. jeg mistede min fætter for to år siden pga. en ulykke tror jeg vist, Min anden fætter var ved at dø da han har haft hjerte stop to gange og blev handicapet af det så nu kan han i tale og gå,. har det virkelige svært.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år Tusinde tak for dit brev. Det er mange tab, du og din familie har haft på meget kort tid, jeg kan godt forstå, du synes, det er meget svært at takle. At miste nære familiemedlemmer er en af de ting, de fleste har svært ved. Man bliver trist og ked af det, man tænker tit på den man har mistet og på hvordan det var inden personen døde. Og når man som du så rammes af flere tab, så er det helt naturligt at det føles virkelig svært at komme over. Du skriver ikke noget om resten af din familie, men jeg tænker, at I alle sammen er ramt at de tab og forandringer I har haft. Har I mon talt sammen om, hvad det betyder for jer, og hvordan I har det nu?
Jeg ved fra andre, at det kan hjælpe at tale med sine nærmeste om det tab man er fælles om at have haft, og i forhold til dig er det nok særligt vigtigt, at dine forældre og familie ved, at du har det svært med tabet af din kusine og fætter og ikke mindst din anden fætter, som er blevet handicappet efter at have haft hjertestop. Hvordan tænker du mon om det? Jeg tænker også på, om I måske kan hjælpe hinanden med at mindes din kusine og din fætter, så I ikke glemmer de gode ting de var med til at give jer imens de levede. For nogle kan minder også være en måde at komme videre på, fordi man altid kan tage det frem, som man synes minder en om den eller dem, man har mistet, på en god måde. Så kan man tage det frem og ligesom stille det lidt væk, sådan som man nu har behov for. Ville det mon være en god ide for dig? Jeg håber, at du med mine forslag, har fået et par ideer til hvordan du kan takle din situation. Ellers er du også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, der sidder også nogle dygtige rådgivere klar til at tale med dig. Held og lykke til dig fra BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?