Brev
Min træner er død
Kære brevkasse
Jeg har det rigtig svært, hved at min svømme træner er gået bort.
Der er tit nogle gange hvor jeg bare græde pga at jeg tænker på at han ikke er der længere.
Jeg har svært hved at forstå at han ikke er der længer.
Det gør at jeg nogle gange, at når jeg nogle gange er i gang med at snakke, og man så nævner han eller noget andet, kan jeg også have svært hved at sige hans navn eller bare begynde at græde.
Hvad skal jeg gøre for at komme vider
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er rigtig svært at miste nogen, man er holder af. Og det er helt normalt, at man i lang tid bliver meget ked af det, hver gang man tænker på vedkommende. Og det er også helt normalt, at man let kommer til at græde.
Når man sørger, så er det fakisk rigtig godt at græde, så sorgen kommer ud af kroppen frem for at sidde fast derinde, så den bliver værre og sværere at holde ud. Så det skal du ikke være ked af, selvom det ville være rart selv at kunne styre, hvornår man græder. Men så let er det desværre ikke. Det er jo dine følelser. Og dine følelser er helt normale. Du må meget gerne give dig selv lov til at blive ked af det.
Et godt råd er at tale en masse om det, så du vænner dig til tanken, til at sige hans navn, og i det hele taget til at kunne tale om ham.
Selv om det er svært at forestille sig lige nu, vil du efterhånden blive bedre og bedre til at holde savnet og sorgen ud, så du også kan give dig selv lov til at huske på alle de gode ting, som han har betydet for dig, og som du altid vil have med dig, selvom han ikke er der mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen