Brev
Min Sorg
Hej min sorg er stor jeg tænker hele tiden på min momor hun er død jeg føler ikke jeg har noget liv
det er et stykke tid siden hun døde men hun har bare fyldt en stor del og nu er det som om min krop er lukket hel ned jeg fungere ikke mere
jeg husker ikke lige så godt som jeg plejer jeg er bange for at nogle andre i min familie også dør
jeg har prøvet og tale med min mor og far men ingen ting virker
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11 årig dreng
Jeg kan sagtens forstå din sorg. Alle sørger på deres måde, og på den måde som føles rigtig for dem. Det er da klart at din sorg er stor, når din mormor har haft en stor plads i dit liv.
Når man mister nogen, er det helt almindeligt, at kroppen lukker ned i en periode. Nogen husker ikke så godt, nogen sover ikke så godt, nogen hører ikke så godt og mange tanker tænkes om den man har mistet. Lige som det er helt almindeligt, at man bliver bange for, at andre omkring vil dø.
Det er godt, at du kan snakke med dine forældre. Det er ikke altid nok med en snak eller to. Der skal mange snakke til før sorgen opløses lidt efter lidt.
For nogen kan det hjælpe at skrive et brev til den, man har mistet. Det kan være en måde, at få lidt styr på alle ens tanker og følelser. Ligesom du også får skrevet alle de ting som du ikke har fået sagt. Mon det kunne virke for dig?
Det kan også være godt at finde billeder af din mormor, så du og din familie kan snakke om hende og dele jeres minder og sorger. Man kan også lave en æske, hvor man har ting, billeder og breve, som kan hjælpe en til at mindes. At tale med andre om sorgen og savnet til den man har mistet, kan gøre det lidt nemmere at være i sorg.
Du vil altid have dine minder om din mormor, de ting hun betyder for dig og de I to havde sammen. Det er der ingen, der kan tage fra dig. De vil være hos dig for altid.
Måske har I en samtalegruppe på skolen for børn som har mistet et familiemedlem? Eller måske din lærer kender til en gruppe i din kommune. I gruppen taler man med andre børn, som har mistet en de holder af.
Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre igen. Det er faktisk også rart, at tale med nogen som kendte din mormor og dele minder sammen. De kan også tale med din lærer sammen med dig.
Det kan også være, at du på et tidspunkt har mod på at læse om andre børn og unge, som har mistet. Rådgivningen Børn, unge og sorg   kan du se,  hvordan andre børn og unge har fået hjælp. Og det er muligt at ringe, smse, brevkasse og ringe ind. Der er også grupper man kan være med i, hvis man har brug for det.
Du er også velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen 116 111, og tale med en af vores dygtige rådgivere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen