Brev
Min papfar…
Jeg er en pige på 12 år.
Mine forældre er skilt og hos min mor har hun en mand, og han siger til mig “du er eguist ligesom din mor”
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan forestille mig, at det ikke føles rart at blive kaldt egoist af din mors mand. Det er godt du har skrevet til BørneTelefonen, så du kan få fortalt din historie. Det var rigtig modigt.
Jeg vil prøve at komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre, så du kan have det trygt og rart hjemme ved din mor og hendes mand.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at det ikke er okay, at din mors man kalder dig grimme ord. Når man er barn, skal man have det trygt og godt hjemme hos sin familie. Det er faktisk noget man har ret til. Og hvis man bliver kaldt grimme ting, så er det ikke altid rart og trygt. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du har nogle at tale med om det.
Vil det være en idé, at du fik snakket med din mor om, hvordan du har det? Måske kan I sammen finde ud, hvad der er bedst at gøre, så du kan blive tryg derhjemme?
Det kan også være, at det er lettere at starte med at snakke med din far, en lærer eller en anden god voksen? Så kunne den voksne måske hjælpe dig med at tale med din mor om det.
Nogle gange kan det også hjælpe at skrive sine tanker ned i et brev. Og så give din mor  eller en anden voksen brevet. Du kunne for eksempel bruge dit brev og mit svar til dig. Det kan nogle gange være lettere, end at skulle fortælle det.
Det er også vigtigt, at din mors mand ikke kalder dig egoist eller andre ting, som ikke er okay.
Du kan måske bruge dit mod til at fortælle en voksen om, hvordan du har det.
Du er også velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116111, så vi kan snakke med dig om det. Vi vil gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen