Min onkel begik selvmord

Hej… Min onkel har i noget tid ikke haft det så godt, har har ingen børn og ingen kæreste. Men en dag da jeg var ude og spise med mine forældre, bliver min mor ringet op og får beskeden at hendes bror har hængt sig selv. Jeg begynder at græde og forstår ikke hvordan det er kommet der til.. Min familie er også helt ude af den, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Jeg håber i kan hjælpe mig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du har fået noget af et chok, og at det er svært at forestille sig, at din onkel ikke er her mere. Det var en god ide at prøve at skrive her til BørneBrevkassen. Jeg vil gerne give dig nogle forslag til, hvordan du kan få hjælp.

Jeg kan forestille mig, at der har været en tung stemning i din familie i tiden efter din onkels død. Din mor er måske særligt ramt af sorg, fordi hun har mistet sin bror... Det kan være svært at være barn i en familie, hvor de voksne er i sorg, for måske har de voksne ikke så meget overskud til at få snakket med børnene og taget sig af dem, som de normalt har... Jeg håber, din mor får noget hjælp til at bearbejde sin sorg? Måske snakker hun med nogen om det?

Du har også brug for at snakke med nogen om alle de tanker, du har om din onkels død. Med tiden kan du være, du kan snakke rigtig godt med dine forældre om det, men i den første tid kan det måske være svært, hvis de voksne ikke rigtigt kan holde ud at snakke om det. Jeg kender jo ikke din familie, så jeg ved ikke, hvordan de har reageret på det, men ud fra min erfaring ved jeg, at det godt kan være en god ide, hvis man som barn kan snakke med nogle andre om sine tanker.

Måske er der nogen i din familie, du snakker godt med, som du kunne spørge, om du måtte fortælle noget til..? En sød faster, bedsteforælder, en kusine eller tante..? Eller måske har I en rar nabo, som kender jer godt? Mange børn har fortalt, at de prøvede at snakke med en venindes mor om det, fordi de havde et godt forhold til hende - andre har brugt en god lærer eller en træner at læsse af på... Og fælles for dem var, at de oplevede at det var en stor lettelse at få fortalt til nogen, hvad man gik og tænkte på. Og måske få nogle svar på de spørgsmål, der presser sig på...

Jeg ved også, at du kan kontakte jeres præst og få en samtale, hvis du har mod på det? Det er der mange, der får en rigtig god oplevelse ud af, fordi præsten er rigtig god til at forstå, hvordan man har det, når man har mistet nogen. Præsten kan du komme i kontakt med ved at ringe til Kirkekontoret i din kommune, eller ved at sige til en lærer på din skole, at du gerne vil snakke med præsten - så kan læreren hjælpe dig med at finde ud af, hvornår præsten er til at træffe. Hvad tænker du mon om det?

Her på BørneTelefonen er rådgiverne også rigtig gode til at snakke om svære ting - f.eks. de tanker og følelser, man kan have, når man mister nogen. Du kan ringe eller sende SMS til 116 111, eller du kan logge på Chatten og skrive med en rådgiver om det. Var det mon noget, du kunne have lyst til at prøve?

Jeg håber, du har fået lidt inspiration til, hvad du kan gøre nu. Jeg håber, du og din familie snart får god hjælp, så I kan finde jer selv efter din onkels død og med tiden få snakket lidt om det sammen derhjemme.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.