Brev
Min morfar er død
Hej
jeg er en pige på 11 år Jeg har misset min morfar og jeg er rigtig ked af det jeg har været til hans begrævlse og jeg savner ham virlig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.
Det gør mig ondt at høre at du har mistet din morfar og jeg kan godt forstå at det er svært og at du savner ham rigtig meget.
Det gør altid ondt når man mister en man holder af og det kan være en voldsom oplevelse for mange at være til begravelse og tage afsked. Mon du har talt med dine forældre om dit savn? Ofte hjælper det at dele sine tanker og følelser med andre, så man ikke går med det alene.
Jeg tænker at du måske oplever at dine forældre også er i sorg og at det derfor kan føles som om der ikke er så meget plads til at du er ked af det? Sådan er der mange børn der har det når de har mistet en bedsteforældre. Jeg tænker at det er vigtigt at du taler med dine forældre om hvordan du har det, og om de tanker du gør dig. Det er forskelligt hvor åbne man er i familier og hvor meget man taler om døden, da mange (også voksne) synes det er et vanskeligt enme at tale om. Det er i midlertidig et rigtigt vigtigt emne at få snakket om, og især i forbindelse med et dødsfald vil det være naturligt at man gør sig mange tanker om livet og døden. Mon det er noget du kan genkende? Hvis det er vanskeligt at tale med dine forældre om hvordan du har det, kan det måske være en idé at skrive det ned til dem i et brev? eller måske at vise dem dit brev til mig og mit svar? Så I kan snakke ud fra det.
Der er forskellige ting man selv kan gøre for at bearbejde sit savn, og som jeg tænker du måske kunne have gavn af. Nogle har glæde af at skrive et brev til den de har mistet hvor de fortæller personen hvordan de har det og hvad personen betød for dem. Det kan være en god måde at tage afsked. Andre kan have gavn af at male eller tegne deres følelser ned på et stykke papir. Mon du tænker du kunne bruge nogle af de metoder?
Jeg tænker at det er vigtigt at du husker på alle de gode oplevelser du har haft med din morfar, og at han lever videre i dig og i de minder du har om ham. Til slut vil jeg lige henvise dig til vores temaside om sorg. Her kan du læse om sorg, finde gode råd og se hvordan andre der har mistet en de holder af tackler sorgen
Du er også altid meget velkommen til at skrive til os igen og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner
Børnetelefonen