Brev
min mor er syg
Hej BB!
min mor blev alvorligt syg for ca. et år siden. jeg har stadig min far og min bror, og hele familien.
men min mor skulle opereres i brystet fordi at hun har haft kræft. men desværre gik det grusomt glat og hun fik en hjerneblødning!!! Hun lå i koma i et par uger og var meget syg, og kunne ikke bevæge sig……
nu vil jeg ikke skrive for meget om det, for mit spørgsmål var bare: jeg har en bedste veninde som jeg har ikke har kendt så længe, så hun ved ikke at min mor er syg. jeg har sagt det til min klasse. men da vi ikke går i klasse sammen har jeg ikke fortalt det til hende endu!
min far siger at jeg selv må bestemme og jeg vil, men jeg er bange for at hvis jeg siger det til hende, gider hun mig ikke mere, fordi at det er lidt unormalt!… hvad skal jeg gøre???
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev til vores brevkasse. Det er vel nok trist at høre, at din mor er blevet alvorligt syg.
Det må være rigtig svært for en pige på 11 år, at mor først bliver syg af kræft, og når hun så skal behandles for det, så bliver hun endnu mere syg. Jeg gætter på, at det i perioder er svært for dig at forstå og holde ud.
Jeg er derfor rigtig glad for at høre, at du har din familie omkring dig. Jeg håber, du kan bruge dem, når du har brug for det. Mange børn, der har syge forældre fortæller, at det kan være svært at være barn i en anderledes familie, hvor der skal tages mange hensyn til den syge, og hvor det måske kan være svært at have veninder med hjem.
Børn fortæller også om, hvor meget det hjælper, hvis man kan snakke med en god voksen eller en god veninde om det, så man ikke føler sig så alene med alle tankerne. Derfor synes jeg, det er så fint at høre, at du allerede har fået det fortalt til din klasse, så dine lærere og klassekammerater bedre kan forstå dig, hvis du en dag har brug for noget særligt.
Når du fortæller mig, at du har snakket om det i skolen, så bliver jeg lidt nysgerrig efter at vide, hvordan du mon fik modet til at fortælle det der? Var det mon din far eller din lærer, der hjalp dig? Jeg kan godt forestille mig, at man måske kan have brug for, at der er en, der hjælper med at komme i gang. Kunne der være en, der kunne hjælpe dig i forhold til at snakke med din veninde? Jeg er sikker på, at hun gerne vil både høre om det og forsøge at hjælpe dig, når nu hun er din bedste veninde. Nogle veninder skal have lidt hjælp til at have at vide, hvordan man gerne vil have, at de hjælper en.
Hvis det er lidt svært at få startet på sådan en snak med veninden, så kunne du måske starte med at skrive et lille brev, hvor du skriver til hende, at du gerne har villet sige det til hende længe, men at du ikke har gjort det før nu, fordi du er bange for, hvad hun vil tænke om det.
Det, at du har besluttet dig for, at din veninde skal have besked om din mor, giver mig en fornemmelse af, at du er sådan en pige, der gerne vil have ærlighed overfor dem, du er tæt på. Hvis det er rigtigt fornemmet, så synes jeg, det er så fint, at du har besluttet dig for at fortælle det, selvom du lige nu synes, det er så svært.
Det er sejt af dig at bede om hjælp, så jeg er helt sikker på, at du også finder modet til at fortælle det til din veninde. Du og din veninde er heldige, at I har hinanden som bedste veninder.
Hvis du gerne vil snakke mere om dette her, og hvordan du kan få det fortalt, så er du (også gerne sammen med din veninde) velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111 eller skrive på chatten eller SMS.
Jeg sender dig mange kærlige hilsner og tanker, BørneTelefonen