min mest indviklede 2 år..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Du behøver ikke undskylde for din roman. Dem får vi mange af her på Brevkassen, og vi elsker det.

Det lader til, at du har rigtig mange svære ting i dit liv lige nu, så det er rigtig godt, at du skriver til os.

Du nævner kort, at du har lavt selvværd og er deprimeret. Mon du tænker, at du føler dig deprimeret eller at det er en depression? Mon det er noget du har været ved lægen med? Lægen kan hjælpe dig, hvis det er en depression, så du får de rette mennesker at tale med. Det kunne fx være en psykolog, som ville være god at tale med. Der er mange mennesker, som taler med en psykolog når de har det svært. Så det er altså helt almindeligt. Hvis det er noget for dig, så tal med din egen læge om det, hvis du tænker, at det er en depression.

Du har længe været forelsket i en fyr, som  er ældre end dig. Det er der på sin vis intet galt i, men det lader ikke til, at denne fyr er vild med dig. Det kan handle om alder eller andre ting. Det kan gøre rigtig ondt, at blive afvist når man er forelsket, men det er jo ikke muligt at tvinge andre til at kunne lide en.

Du skriver, at du tager makeup, nyt tøj på og styler dit hår så han kan lide dig. Men hvorfor tror du, at han kan lide dig bedre af den grund? Ægte kærlighed skal jo komme fra hjertet og handler mere om personlighed fremfor det ydre. Måske ville det være bedst for dig at være 100% dig selv på din egen måde. På den måde er du mest afslappet og du behøver ikke fremstå som andre end dig selv… Du er god nok som du er, og det kan være dejligt at fremstå på en god måde med sit indre og ydre bedste sider. Det er bare vigtigt, at du har dig selv med i det ellers kan det blive rigtigt hårdt i længden, og følelsen af ikke at være god nok kan dukke op. Mon du kan følge mig i det?

Du er god til at skrive. Måske skulle du skrive et brev til denne dreng, hvor du nævner; at du er ked af, hvis du har stalket ham, været for opsøgende og at du på ingen måder har fake profiler. Du kan måske skrive noget lignede dette:

“Det var ikke hensigten at irritere dig, men jeg var desperat og handlede forkert. Dette beklager jeg! Jeg håber at vi, om ikke andet, så kan være gode venner”

Jeg tænker at det måske kunne give dig en ro i kroppen, at du får beskrevet nogle af de ting som du også har nævnt til mig. Dette er dog ikke noget du skal gøre, jeg prøver bare at give dig lidt råd til at komme videre, og få gjort det på en måde, så I måske kan få det ok, hvis I mødes i jeres by.

Jeg tænker også, at du det ville være en idé, at bruge tid på at slippe ham så du kan få plads til andre i dit liv. Jeg forstår nemlig, at han synes, at der er for stor aldersforskel på jer to. Det ville også være godt, hvis du kunne respektere at det er sådan, han har det. Det behøver ikke at handle om dig, men om ham og hvordan han ser på det.

Du kan få flere idéer til, hvordan man kan komme igennem kærestesorger og måske få inspiration til, hvad du kan gøre, hvis der skulle dukke et crush op:  Forelskelse og kærlighed – gode råd

Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.