Min kæledyr er løbet væk

Hej bb jeg er en pige på 12 og jeg ved det lyder dumt men min kat er lige løbet væk for nogle måneder siden, og min verden er faldet ned efter det. Min mave kribler sig sammen vær gang jeg tænker på det. Tvivlen om min kat er død eller er hos nogen andre er det værste. Og jeg er så ked af det jeg ik har lyst til overhovedet at være her længere. Og jeg har ik lyst til at tale med min mor eller far om det for de siger bare “årkhh bare vent og se”

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg synes ikke, at det lyder spor dumt. Man kommer hurtigt til at elske ens kæledyr rigtig højt, og de bliver som en del af familien. Så jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, at din kat er løbet væk!

Måske har I allerede forsøgt en masse for at finde jeres kat igen. Men er det mon en mulighed at du kan sætte nogle sedler op med et billede af din kat? Hvis din kat er ved en anden familie, ser de det måske, og kan kontakte jer. Måske din mor eller far vil hjælpe dig med det? Det kan også være, at dine forældre er i en facebookgruppe på jeres vej og kan lægge et billede og en efterlysning op der?

Der er desværre en risiko for, at din kat er død. Det skriver du også selv. Ligesom du også skriver, at tvivlen om, hvad der er sket din kat, er det værste ved hele situationen. Det forstår jeg rigtig godt! Og du skal vide, det er okay at have det sådan. For hvis du vidste, hvad der var sket din kat, så kunne du vænne dig til tanken, eller du kunne sige farvel til din kat.

Du skriver, at du ikke har så meget lyst til at snakke med din mor og far. Men jeg synes, det lyder til, at du går og er rigtig ked af det. Derfor vil jeg opfordre dig til at snakke med nogen. Det kan være din mor og far, hvis du har mod på det, men det kunne også være en anden i familien, en ven eller en lærer. Det vigtige er, at du ikke går og er ked af det selv. Jeg håber, at du kan følge mig i det?

Måske kan det også hjælpe at skrive et brev til din kat? Her kan du skrive, lige hvad du tænker og har lyst til. Fx at du savner den, eller du kan skrive, hvad den har betydet for dig. På den måde kan du måske få alle tankerne, du går med, ud af hovedet.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at du snart kan få klarhed over, hvad der er sket med din kat.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.