Brev
Min farmor dør snart
Hej…
I dag, da jeg sad og spiste aftensmad fortalte min far, at min farmor kun har en sommer tilbage og leve i. Det gør mig virkelig ked af det da min farmor er en af mine bestevenner.
jeg tør ikke at græde foran min familie, fordi at jeg er bange for jeg gør min lillesøster mere trist end hun allerede er.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mine følelser håber at i kan hjælpe?❤️
Kærlig hilsen pige på 14 år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan virkelig godt forstå det påvirker dig, at når din far fortæller, at det muligvis er den sidste sommer din farmor lever i. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har haft modet til at skrive herind og fortælle om dine følelser.
Her på BørneTelefonen snakker vi med andre børn og unge, som har det svært, fordi de er bange for at miste en bedsteforælder, de holder af. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at du ikke er alene om de følelser, som du oplever for tiden.
Når en bedsteforælder bliver gammel, er det ofte forbundet med en masse svære følelser og tanker. Bekymringer for hvor lang tid man har med ens bedsteforældre kan fylde rigtig meget, og de kan være svære slippe. Det er meget menneskeligt. Det samme gælder frygten for at miste andre man holder af. Det kan jeg høre også er tilfældet hos dig.
Sorgen over at komme til at miste nogen man holder af, kan føles svær og ensom. Derfor er det vigtigt at kunne tale om det. Det kan jeg høre, at I faktisk allerede har gjort lidt. Det er en rigtig god ting!
Jeg kan se, at du er bange for at tale med din lillesøster om din farmors situation. For du vil helst ikke gøre hende ked af det. Det må være så rart for hende at have en betænksom storesøster som dig.
Men det kan være godt at tale om døden og dele de følelser, minder og bekymringer, man har.
Måske kunne det være rart for dig, hvis det var noget I kunne snakke noget mere om. Jeg oplever, at det kan være en god hjælp, fordi man på den måde ikke bliver lige så alene om bekymringerne. Samtidig, kan dét at sige bekymringerne højt være en hjælp i sig selv, fordi man på den måde får lettet på de tanker og følelser man bærer rundt på. Kan du mon følge mig?
Nu kender jeg jo ikke din far, men jeg tænker, at han måske også synes det er svært at tale om. Men det er vigtigt kunne at tale om det! Du kan fx sige “Jeg kan mærke, at jeg er ret ked af det over det med farmor. Kan vi tale noget mere om det?”. Hvad tænker du mon om den idé?
Du er også velkommen til at vise din far dit brev herind og mit svar, hvis det føles lidt lettere.
Måske kunne det også være rart at tale med nogen andre om det. Det kunne fx være henne i skolen, med en lærer som du føler dig tryg ved?
Det kunne også være med din farmor. Måske kan hun fortælle lidt om, hvordan hun har det lige nu – og om hvordan hun tænker om døden?
Hvis du ikke lige ved, hvordan du skal starte samtalen, har jeg også en idé. Ideén er at du skriver, det du gerne vil tale om ned i et brev og giver brevet til personen. Præcis som du allerede har vist mig, at du er god til. Sådan et brev kan du også få inspiration til med BørneTelefonens guide: Skriv det til nogen.
Her til sidst vil jeg bare huske dig på, at give dig selv plads til at leve. Selvom der kan være meget alvor i sin familie, så prøv alligevel at give dig selv lov til at gøre noget, du både synes er sjovt og giver dig ro. Gode pauser kan være nødvendige, for at kunne samle kræfter til at klare alt det, man skal klare.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybende snak, er du også altid velkommen til at ringe ind. Vores telefon nummeret er 116 111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen