Min far døde før jul

Jeg skriver til jer da min far døde d 20 december – dagen før min lillesøsters fødselsdag i en drukneulykke.
Jeg havde haft et ligegyldigt “teenage skænderi” med ham lige før han tog ud for at ordne noget i båden..
Næste morgen kl 8 kom min mor grædende ind på mit værelse og fortalte mig jeg skulle vågne da der var sket noget med far, og jeg spurgte om der var alvorligt, hvor min mor sagde ja.
Jeg panikkede og løb ned af trapperne hvor jeg blev mødt af nogle politibetjente som trøstede mig og min søster.
 Min far havde drukket en del alkohol og var så gledet på den glatte båd og faldet over bord i det iskolde vand, hvor han er druknet.
Jeg har både skyldfølelse over vores skænderi- selvom jeg ved det er normalt at skændes med sine forældre, og jeg savner nogle at snakke med det om.
Min klasse ved det, men det virker som om alle er bange for at snakke med mig om det for at gøre mig mere ked af det (selvom det ikke er muligt), og måske tror jeg er ved at være kommet over det- da det er over 1 måned siden.
Der er heller ingen sorggrupper for min alder i hele det område jeg bor, så der er ikke meget at gøre.
 Også skole er vildt stressende da jeg går på gymnasiet og er NØDT til at følge med og passe skolen selvom det hele virker ligegyldigt tit, og man bare har brug for at være hjemme.
Jeg håber i kan give nogle råd osv….

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Tusind tak for dit brev. Det gør mig virkelig ondt, at du har mistet din far.

Du beder om nogle råd i denne svære situation. Det er godt, at du rækker ud og spørger om hjælp, og jeg håber at mit svar kan lede dig på vej.

Du skriver, at det hele tit virker ligegyldigt, og det er en meget naturlig følelse at sidde tilbage med, når man mister nogen, man har nær. Måske kan det være en støtte at gøre noget, som giver mening i forhold til sorgen. Har du mon tænkt over, hvordan du helst vil mindes din far...? Måske har du allerede en form for ritual. For nogen er det at gå på kirkegården det rigtige. Andre vil hellere mindes den afdøde derhjemme, f.eks. ved at se billeder eller ved at gøre noget, de plejede at gøre med den, de har mistet. Sommetider kan det være rart at finde et ritual sammen med en anden i familien, så man ikke er alene i sorgen. Følelsen af at være blevet forladt kan blive forstærket, hvis man trækker sig tilbage og er alene med sin sorg. Nu ved jeg ikke hvordan dit forhold til din mor er, men måske du kan læne dig lidt op ad hende i denne svære tid, det er helt ok at græde sammen, men også at mindes, hvad tænker du om dette forslag?

Jeg er ked af at høre, at dine klassekammerater virker som om, de er bange for at snakke med dig om det, men jeg ved desværre, at mange andre børn og unge, der har mistet, oplever noget lignende. Det er vigtigt, at dem, der er omkring dig, bliver en støtte for dig - og jeg er næsten sikker på, at de gerne vil være det - de ved formentlig bare ikke hvordan. Derfor kan det være rigtig vigtigt at få sagt, at de ikke kan gøre dig mere ked af det ved at snakke med dig om det - og at man altså ikke kommer sig over at have mistet sin far, men lærer at leve med sorgen. Du kan eventuelt bede en lærer hjælpe dig med at tage det op i klassen. Det er en svær, men vigtig snak.

Husk også, at gymnasiet har en studievejleder, som man også kan tale om mere personlige ting med. Måske kan det være en støtte for dig at snakke med ham eller hende - også i forhold til den stressende følelse, du oplever, ved stadig at skulle passe skolen midt i denne meget svære tid. Studievejlederen har i øvrigt tavshedspligt, så det kan blive et trygt og fortroligt rum for dig, hvis du har det bedst med det.

Du fortæller, at du har skyldfølelse, og det er en helt normal følelse at sidde tilbage med (også selv om den er ubegrundet!) - men som du skriver, har du brug for nogen at tale med det om. Du har undersøgt, om der er en sorggruppe for din aldersgruppe i nærheden, og det er der desværre ikke, men det betyder ikke, at du ikke kan tale med andre unge om det at have mistet.

Organisationen Børn, Unge & Sorg tilbyder gratis rådgivning til børn og unge op til 28 år, som har forældre eller søskende, der er syge eller døde. På deres hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du kommer i kontakt med dem:

www.bornungesorg.dk

.

Her kan du bl.a. få personlig rådgivning, læse andre unges fortællinger, stille spørgsmål i brevkassen eller deltage i et internetforum for unge, som har mistet en mor eller far. Der er også mulighed for at chatte med en frivillig, som selv har oplevet at miste en forælder eller søskende. Du kan se en samlet oversigt over Børn, Unge & Sorgs tilbud til din aldersgruppe her:

http://www.bornungesorg.dk/faa-stoette/samlet-oversigt-over-stoette/stoette-til-13-19-aarige/foraeldresoeskende-doede/

.

Hvis du har overskud til at læse, kan det måske være en støtte for dig at læse en bog om sorg. Bogen "Hjertebånd: At leve med sine døde" af sognepræst Lise Trap fortæller f.eks. om forskellige måder at leve med sorgen på, og hvordan mennesker i alle aldre vælger at minde deres afdøde - eller leve med deres døde, som hun kalder det. For den, man har mistet, kan jo leve videre i ens hjerte.

Jeg sender mange varme tanker til dig og din familie.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.