Min bedste vens selvmord

ej,

jeg er en pige på 15 år der snart fylder 16.

jeg har kendt min bedste ven siden jeg var 11, og vi har delt alt sammen, vi holdt sammen gennem alt. Hun havde det rigtigt dårligt i en periode, og jeg lovede hende at vi skulle dø sammen, det var i 2012. siden da fik hun det meget bedre, fik bedre karakterer og hun sagde endda til mig for ikke så lang tid siden at hun faktiskt ville leve, at hun ville være i live og udforske livet.

ca en uge før hun døde planlagde vi at jeg skulle vise hende england, tage hende med og sidde med hende på stranden i Brighton til sommeren. Så hang hun sig selv, med et sjippetov i sit eget værelse.

Jeg havde været oppe ved hende og ringet på og kaldt ind af brevkassen 20 minutter inden hendes mor fandt hende fordi hun ikke var i skolen. kom forbi en gang til efter skolen og da hendes mor svarede i porttelefonen græd hun og sagde bare at jeg skulle gå så selvfølgelig blev jeg og ventede udenfor, på hennes gård. 2 ambulanser kom, 4 politimænd og så til sidst hendes far. Han rystede grovt og så mig, sagde kun “…. er død” og kom frem til mig og krammede mig.

det er nu en måned siden at ambulansen var nød til at tage mig med til akutværelset for børn og unge fordi jeg blev så rystet.

Jeg føler at jeg ikke gider bo her længere, at jeg vil væk, jeg vil ikke gå på det gymnasie jeg altid har ønsket at gå på længere og det føles som om at bare at leve videre er en umulig drøm som ikke kan opnås.

Jeg skal tatovere en sol på min finger når jeg bliver 16 fordi hun hed …. ….

Jeg føler at jeg har mistet min lyst til at stå op om morgenen, at fortsætte med mit liv. Jeg får panikanfald tilfældigt, både i skolen og hjemme og ude på gaden.

hvad skal jeg gøre for at komme videre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 16 år,

Mange, mange 1000 tak for dit brev.

Det er rystende og tragisk, at du skulle opleve din bedste veninde begå selvmord. Det er tragisk, at hun havde det så svært, at hun valgte at opgive livet. Og det er rystende og ulykkeligt for dig, at miste hende på den måde.

Det gør mig oprigtigt meget ondt for både dig og hende.

Du spørger, hvordan du skal komme videre? Og jeg kan godt forstå du gerne vil videre. Væk fra smerten og panikken.

Det er kun lidt over en måned siden det hele skete.

Det er kun lidt over en måned siden, at du oplevede din veninde havde fået det bedre, og havde fået lyst til livet igen. Kun lidt over en måned siden, at I drømte om og planlagde, at sidde sammen på stranden i Brighton til sommer. At du skulle vise hende England. At du troede din veninde nu var på rette vej.

Det er også kun lidt over en måned siden din veninde hængte sig og tog sit eget liv. Og det er kun lidt over en måned siden du oplevede chokket ved at stå udenfor hendes dør og kalde ind af brevsprækken, vente i gården, se ambulancer og politi, hendes ulykkelige forældre og turen til akutværelset på hospitalet.

Det er KUN lidt over en måned siden!

Så når du ikke har lyst til at stå op morgenen. Ikke har lyst til at fortsætte livet. Ikke tror livet KAN fortsætte. Ikke har lyst til gymnasiet. Ikke har lyst til at bo, hvor du bor, og får panikanfald både i skolen, hjemme og på gaden, så er det HELT naturlige og sunde reaktioner, på det voldsomme og chokerende du har oplevet.

Det du oplever lige nu, er akut chok, krise og sorg.

Det kan man ikke skynde sig igennem. Det tager tid, og gør ufatteligt ondt. Man kan være helt lammet af smerte og sorg. Man kan også være ved at eksplodere af smerten. Og det hele kan føles som om man er ved at dø af sorg og smerte. Det er man IKKE. Men det føles sådan.

INGEN ville kunne være kommet videre efter kun lidt over en måned. Det er faktisk utrolig stærkt og imponerende, at du har haft styrken og overskuddet til at skrive og sende os det brev du har. Efter kun en måned.

Hvordan mon det var for dig, at skrive om det? Måske var det en lettelse? Måske var det også uendeligt svært? Måske kunne du ikke rigtig mærke ordene du skrev?

Der er rigtig mange ting jeg rigtig gerne ville sige dig.

For at trøste dig. For at fortælle dig, hvor vigtigt det er at græde og sørge, selvom det gør ufatteligt ondt og man helst bare vil flygte. For at vise dig, at du nok skal komme igennem det her, selvom det bliver hårdt. For at love dig, at glæden med tiden vil komme tilbage i dit liv, selvom det er umuligt at tro på nu.

Og for at fortælle dig, at din veninde har nydt, at drømme om at sidde på stranden i Brighton sammen med dig. At du har været med til, at give hende nogle af hendes lyseste stunder. Og for at fortælle dig, at du intet kunne have gjort for at redde hende, men at du alene ved at være hendes veninde bragte hende glæde.

Men lige nu, tror jeg det er bedst svaret ikke bliver for langt. Og der er én meget vigtig ting, som jeg håber du vil gøre:

Vil du tage dit brev og mit svar med og vise til din læge?

Det er meget vigtigt, du får nogen at tale med. Måske kan du tale om det med dine forældre? Måske kan du ikke? Men under alle omstændigheder er det ikke nok. Du skal have hjælp fra nogen, der kender til chok, sorg og krise, og som kan støtte dig, og hjælpe dig med at forstå, hvad du nu skal igennem.

Det kan din læge, eller han/hun kan henvise dig til en der kan. Det vil være godt hvis din mor eller far, eller en anden voksen kan gå med dig til lægen. Eller måske har du mest lyst til at gøre det alene? Vis lægen dit brev, og så kan I tale videre ud fra det.

Hvis du syntes det er for svært at gå til lægen med dit brev, så håber jeg du vil vise brevet til en voksen, som kan hjælpe dig, med at få den rette hjælp. Dine forældre? En voksen fra familien? En lærer? Måske skolens sundhedsplejerske?

Hvis det hele virker uoverskueligt, så håber jeg meget, at du vil kontakte os igen?

F.eks. ved at ringe til os på tlf. 116 111. Det er lidt lettere, hvis vi kan tale sammen. Du kan evt. oplyse dit brevs id-nummer, hvis du gerne vil have, at rådgiveren læser dit brev inden I taler sammen. Eller måske har du mest lyst til at fortælle forfra i telefonen?

Jeg håber du hurtigt kan finde mere af den styrke og det overskud, der gjorde at du kunne skrive så klart og tydeligt til os, og kontakter din læge. Enten alene eller sammen med en voksen. Ellers kontakt os igen.

Det største og varmeste kram til dig fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.