Brev
Min bedste ven er død! og nu vil jeg også dø!
Hej Børne brev..
– Min bedste ven døde her den 1 juni og han var mit et og alt.. siden da har jeg ingen mere og jeg ønsker bare om at dø!
jeg har prøvet på at begå selvmord mange gange før men det lykkes aldrig..nu vil jeg gerne have hjælp for jeg ved at min bedste ven gerne vil have at jeg lever vider! at jeg lever livet for det nåde han ikke..Hjælp!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er jeg bare ked af det på dine vegne over, at du har mistet din bedste ven. Det er jo slet ikke sådan, det skal være, når man er 14 år. For de fleste er det at miste nogen, noget der hører en helt anden tid til, en tid hvor man er så gammel, at man næsten kan forvente at miste sine gode venner og samtidig kan kigge tilbage på et langt liv sammen... Men sådan skulle det bare slet ikke være for jer to, hvor er det bare trist.
Og samtidig lyder det ikke til, at det altid har været lige let at være dig, når du fortæller, at du har forsøgt selvmord mange gange..? Hvad mon der gjorde dit liv så svært, at du kunne tænke det som den bedste løsning..? Er det mon blevet nemmere at være dig, eller har du stadigvæk nogle ting i dit liv, som udfordrer dig, som du måske godt kunne tænke dig skulle være anderledes?
Men midt i al det, formår du at tænke, hvad din ven godt kunne have tænkt sig, at du gjorde nu. Og så finder du viljen til livet og styrken til at bede om hjælp frem, hvor er det bare fantastisk godt gået af dig! Du lyder til at være en rigtig sej pige! Og ja, selvfølgelig skal du vælge livet og alt hvad der følger med i det. Det var en klog bedste ven, du havde.
Livet er for de fleste sammensat af perioder, hvor det kan være svært og vi måske oplever, at vi er alene og det hele kan se lidt sort ud – men så kan der heldigvis også være perioder, hvor det hele bare passer sammen, og vi føler os omgivet af glæde og af dejlige mennesker. Og begge perioder er med til at gøre livet lige præcis så dejligt, som det nu engang er. I nogle lande betragter de livet som en gave, man får, når man bliver født. Tror du, det er en måde, du kunne tænke dig at betragte det på også? Din ven nåede desværre ikke at leve det liv, han drømte om – men du har fået muligheden for at leve dit liv. Måske er det nu, du skal mærke efter helt ned i maven, hvad det er for et liv du godt kunne tænke dig at have? Når du sidder som 65-årig, hvilket liv vil du så kigge tilbage på? For det er allerede nu, du kan begynde at lave nogle ændringer, så det kunne blive et endnu bedre liv allerede fra i morgen af.
Nogle mennesker lever efter et motto, som siger at ”hver dag skal være en dejlig dag”. Men hvad er en dejlig dag for dig? Måske kan du starte med det – at tænke over hvad der skal til for en dag bliver dejlig, set med dine øjne.
Nogen gange kan det gøre det lidt lettere, hvis man stadig føler, at den, man mistede, er der... Der er flere, som har mistet en nær ven eller kæreste, som bruger det at skrive til den døde. Så du for eksempel skrev i en dagbog til din ven eller skrev breve til ham, som bare ikke blev sendt. På den måde kan man godt få følelsen af, at den man har mistet, stadig lidt er dér... Og så kan man blive lidt glad over det.
Jeg tænker lidt, at det måske kunne være rart for dig at tale med nogen om det at miste sin bedste ven og måske også hvis der er nogle andre ting i dit liv, som stadigvæk fylder meget for dig... Har du prøvet det? Måske har du en i familien, som du stoler på..? Eller en af dine lærere? Det kan også være psykologen eller sundhedsplejersken, som er tilknyttet jeres skole.
Hvis du har lyst, kunne det måske også være en god idé at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor rådgiveren måske kunne hjælpe dig med at finde vejen videre. Tror du, det kunne være en idé for dig? Jeg tænker, det måske kunne være rigtig rart for dig at tale med nogen om, hvordan du har det, så du kan få den hjælp, du måske har brug for, nu hvor du faktisk gerne vil have den.
De allerbedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?