Brev
Larm og utilpashed
Hej du.
Jeg har længe gået med dette problem som påvirker mig hver dag.
Jeg er meget larmoverfølsom og jeg går i en MEGET larmende 7. klasse. Jeg får det seriøst fysisk dårligt når der er for meget larm og jeg ved ikke om jeg kan/ hvad jeg skal gøre ved det! ( får kvalme, hovedpine og en angst-agtig følelse af vrede og sorg)
Kan i hjælpe?
– 12-13 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det må bestemt ikke være rart at være i en klasse, hvor der er meget larm og støj – ikke for nogen, hverken for jer elever eller for lærerne.
Hvor er det modigt af dig, at du nu rækker ud efter hjælp til at gøre noget ved problemet. Og hvor er du god til at beskrive, hvordan du har det, når der er for meget larm i din klasse.
Jeg tænker på, hvordan dine lærere mon håndterer, at der er meget larm i timerne? Synes de det er en god form for støj – f.eks. arbejds-uro når I snakker med skuldermakkeren? Eller kan lærerne ikke få ro overhovedet? Og er der mon forskel på, hvilken lærer I har?
Hvis det handler om generel uro i timerne, så tænker jeg, at du skal tale med dine forældre om, hvordan du har det i skolen; eller sundhedsplejersken, hvis du ikke vil kan bruge dine forældre. Ved at du fortæller om problemet, kan emnet blive taget op med dine lærere, så de bliver opmærksomme på, at det er et stort problem for dig – og sikkert også for andre i din klasse.
Jeg tænker, at lærerne skal finde ud af, hvordan de kan skabe et arbejdsmiljø i jeres klasse, hvor der er mindre støj. Måske skal lærerne tage fat i en af skolens AKT-lærer og få nogle tip til, hvad de kan gøre anderledes.
Hvis det handler om, at du ikke har det godt med arbejds-uro, så tænker jeg, du kan tale med dine lærere om at få en ordning, hvor du må gå udenfor klassen og arbejde, når du har brug for det. Jeg ved fra min rådgivning på BørneTelefonen, at der er andre børn der har sådanne ordninger i deres klasse.
Jeg kan sagtens sætte forstå det, hvis du synes det kan være svært at tale om, hvordan du det. Som en hjælp kan du f.eks. vise den voksne det brev, du har skrevet til os sammen med vores svar. Eller du kan skrive en besked, f.eks. over Aula. På den måde får læreren at vide, at du har det skridt med den megen larm og ved, at det er seriøst.
Som sagt er det svært for alle, når der er meget støj. Men det kan være sådan, at nogle personer har det sværere med støj end andre. Man kan være  følsom overfor lyd. Det kan der være forskellige grund til. Derfor synes jeg,  du skal se om du kan finde dit mod frem og tale med dine forældre om, hvordan du har det.
Så kan de vurdere, om du skal tale med en læge eller ej. Hvis du ikke vil fortælle dine forældre om det, kan det også være skolens sundhedsplejerske. Hun kan også hjælpe med at skrive til dine forældre og tage fat i lærerne, hvis der er brug for det.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe ind til os og tale med en rådgiver, hvis du har mere lyst til det. Vores telefonnummer er 116 111.
Med de ord vil jeg ønske dig held og lykke med at få dine lærere til at skabe et mindre larmende arbejdsmiljø i din klasse.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen