Brev
Kræft..
Hej børnetelefonen…
Nu skal i høre..
For 3 år siden fik min bedste veninde kræft. I starten havde hun slet ikke sagt det til mig, jeg kunne slet ikke mærke det på hende hun var så glad og smilende. Men som dagene gik syntes jeg hun blev tyndere sådan virkelig over alt!! Og hun begyndte at tabe håret..
Så en dag efter skole tog hun fat i mig og sagde at vi skulle lige gå hjem til hende. Vi kom ind af døren også satte vi os på hendes seng. Hun fortalte at hun skulle indlægges d. 21 december!
Selvfølgelig besøgte jeg hende og alt det. Når men vi sad på hendes seng og jeg spurgte hvorfor hun skulle indlægges og sagde så at hun havde brystkræft!! Jeg var helt tude færdig!!
Men hver eneste dag efter skole besøgte jeg hende men hver gang jeg kom kunne jeg aldrig rigtigt se om hun havde fået det bedre.. Men hver gang jeg kom fik jeg hende altid til at smile :’) jeg havde for det meste min iPad med så vi kunne se film og noget chokolade og noget lækkert at drikke. Men uanset hvad jeg gjorde hjalp det ikke rigtigt..
Så her d. 25 december 2013 døde hun så.. Men jeg vil altid huske hende som stærk og den bedste veninde i verden!! En ny engel er fløjet til himlen..:'(
Altså jeg har ikke rigtig noget spørgsmål men havde brug for at komme ud med det… Forbandede kræft… 🙁
Kh S….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S…..
Tak for dit meget rørende brev om din veninde, der døde af kræft. Det er så fint, at du skriver, også selv om du ikke har noget spørgsmål, for du har selvfølgelig brug for at fortælle om din sørgelige oplevelse. Det er netop en god måde at komme videre. Jeg er også sikker på andre børn/unge der står i en situation som din, vil have stor trøst i at læse dit brev, vidende de ikke er alene med sorgen.
” En ny engel er fløjet til himlen.” Det er da et smukt billede at have af din veninde.
Du skriver, at det ikke hjalp at besøge hende hver dag. Nej, du kunne ikke redde hende fra sygdommen, men jeg er sikker på, at dine besøg har hjulpet hende rigtig meget til at udholde livet på hospitalet. Du har været et oplivende moment i en trist hverdag, hvor I to kunne have et helt almindeligt veninde forhold, og måske kunne din veninde for en stund glemme sin sygdom. Det tror jeg, har været meget, meget vigtigt for hende.
De fleste mennesker har rigtig svært ved at acceptere døden, når den rammer børn og unge, for det føles så uretfærdigt, og der er mange der bliver vrede over denne uretfærdighed.  Det kan du måske genkende. Jeg håber, at du har mulighed for at snakke med din eller din venindes familie om din sorg og dit savn, for det tænker jeg, du har brug for.  Det er altid godt at være sammen om sorgen og savnet og at dele de tanker, man har.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at dele dine tanker og følelser med en rådgiver. Vi vil rigtig gerne lytte til dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen