Kræft..

Hej børnetelefonen…

Nu skal i høre..

For 3 år siden fik min bedste veninde kræft. I starten havde hun slet ikke sagt det til mig, jeg kunne slet ikke mærke det på hende hun var så glad og smilende. Men som dagene gik syntes jeg hun blev tyndere sådan virkelig over alt!! Og hun begyndte at tabe håret..

Så en dag efter skole tog hun fat i mig og sagde at vi skulle lige gå hjem til hende. Vi kom ind af døren også satte vi os på hendes seng. Hun fortalte at hun skulle indlægges d. 21 december!

Selvfølgelig besøgte jeg hende og alt det. Når men vi sad på hendes seng og jeg spurgte hvorfor hun skulle indlægges og sagde så at hun havde brystkræft!! Jeg var helt tude færdig!!

Men hver eneste dag efter skole besøgte jeg hende men hver gang jeg kom kunne jeg aldrig rigtigt se om hun havde fået det bedre.. Men hver gang jeg kom fik jeg hende altid til at smile :’) jeg havde for det meste min iPad med så vi kunne se film og noget chokolade og noget lækkert at drikke. Men uanset hvad jeg gjorde hjalp det ikke rigtigt..

Så her d. 25 december 2013 døde hun så.. Men jeg vil altid huske hende som stærk og den bedste veninde i verden!! En ny engel er fløjet til himlen..:'(

Altså jeg har ikke rigtig noget spørgsmål men havde brug for at komme ud med det… Forbandede kræft… 🙁

Kh S….

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S…..

Tak for dit meget rørende brev om din veninde, der døde af kræft. Det er så fint, at du skriver, også selv om du ikke har noget spørgsmål, for du har selvfølgelig brug for at fortælle om din sørgelige oplevelse. Det er netop en god måde at komme videre. Jeg er også sikker på andre børn/unge der står i en situation som din, vil have stor trøst i at læse dit brev, vidende de ikke er alene med sorgen.

” En ny engel er fløjet til himlen.” Det er da et smukt billede at have af din veninde.

Du skriver, at det ikke hjalp at besøge hende hver dag. Nej, du kunne ikke redde hende fra sygdommen, men jeg er sikker på, at dine besøg har hjulpet hende rigtig meget til at udholde livet på hospitalet. Du har været et oplivende moment i en trist hverdag, hvor I to kunne have et helt almindeligt veninde forhold, og måske kunne din veninde for en stund glemme sin sygdom. Det tror jeg, har været meget, meget vigtigt for hende.

De fleste mennesker har rigtig svært ved at acceptere døden, når den rammer børn og unge, for det føles så uretfærdigt, og der er mange der bliver vrede over denne uretfærdighed.  Det kan du måske genkende. Jeg håber, at du har mulighed for at snakke med din eller din venindes familie om din sorg og dit savn, for det tænker jeg, du har brug for.  Det er altid godt at være sammen om sorgen og savnet og at dele de tanker, man har.

Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at dele dine tanker og følelser med en rådgiver. Vi vil rigtig gerne lytte til dig.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.