knust hjerte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit kloge brev.

I slutningen af dit brev spørger du, om jeg kender sorgen og vreden. Ja, det kan du tro, jeg gør. Og som voksen ved jeg, at sorgen og vreden meget ofte følges ad efter et tab af familie. Jeg ved også, at det er helt almindeligt, at sorgprocessen varer flere år.

Man kan sige, at jo mere kærlighed man havde til den afdøde, jo sværere er sorgprocessen. Så din lange sorgproces viser mig, at du havde meget, meget kærlighed til din mor.

Jeg kan forstå, at din far har fundet en anden kvinde, der nu bor hos jer sammen med sin datter. Og når hun har din mors sweater på, kan du mærke, hvor vred, du er. Jeg kan godt forstå, at du føler dig både vred og såret over det.

Det er ofte meget svært for børn, der har mistet en forældre, at acceptere en papmor eller papfar. Mange børn har det faktisk meget blandet med det. På den ene side vil de gerne have, at den overlevende forældre er glad igen, og på den anden side føler de, at den afdøde bliver glemt, og at de står alene tilbage med sorgen. Mon det er sådan, du har det?

Du skriver, at du kan snakke om det. Det er en god og nødvendig ting. Og alligevel er du kommet dertil, hvor du føler dig ensom, selv blandt venner og familie.

Jeg vil foreslå 2 ting, som jeg håber, kan hjælpe dig videre.

For det første synes jeg, du skal snakke med din far om dine tanker og følelser omkring det med din mors tøj. Han har måske slet ikke tænkt på, at det kunne være et problem, og at det betyder meget for dig. Og jeg vil også foreslå, at du fortæller ham om din ensomhed. Måske har du brug for at være mere sammen med ham alene? Hvis du synes, det er svært, skal du måske skrive et brev til ham. Jeg kan jo se, at du er rigtig god til at udtrykke dig, når du skriver.

Det andet jeg tænker på er, om du har deltaget i en sorggruppe? Hvis ikke, synes jeg, at du og din far skal finde en gruppe til dig i nærheden. Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper over hele landet, hvor børn og unge kan deltage, hvis de har mistet en forældre. Det gælder også, selvom dødsårsagen ikke var kræft. På deres hjemmeside www.cancer.dk kan I finde tilbuddene om sorggruppe.

De børn og unge, der har deltaget i en sorggruppe siger, at noget af det gode er at møde andre, der også har mistet. Det mindsker ensomhedsfølelsen, som mange kender til.

Du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Børne/UngeChatten. Her er der rådgivere, der har god tid til at lytte til dig og snakke med dig.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.