Brev
Ked af det
Jeg er en pige på 16 år
jeg bor på et opholdsted og det har jeg gjort i snart 3 år jeg vil gerne videre men kan ikke bo derhjemme til hverdag da der er meget kaos i hverdagen som jeg ikke kan overskue men er hjemme hver anden weekend når jeg så er på skolen har jeg hjem v hver dag og jeg er ked af det
jeg føler jeg er gået i stå kan snart ikke mere og jeg elsker min familie og jeg har ikke så mange venner og det går ikke så godt i skolen
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Det lyder til, at du har det svært lige nu, så det er godt du skriver til os.
Du skriver at du de sidste 3 år har boet på opholdssted, du har hjemve hver dag, du er ked af det, du har ikke så mange venner, det går ikke godt i skolen og du føler, at du er gået i stå.
Det er helt almindeligt, at man har perioder i sit liv, hvor man ikke altid er glad. I de perioder er det vigtig at tale med nogen om, hvordan man har det og hvad der kan hjælpe på det..
Jeg tænker at du skal tale med dine forældre samt en lærer og pædagog fra dit opholdssted. Du skal fortælle dem hvordan du har det, og så kan I sammen finde ud af, hvordan du kan få det bedre. Det kan være at du kan besøge din familie oftere end hver anden weekend – eller måske skype med dem, hvis det er en mulighed. Måske det kunne være med til at gøre dig gladere. Samtidig forstår jeg også, at der er for meget kaos i din familie til, at du kan være derhjemme, så det gælder også om at finde en balance, så du har det godt.
Jeg tænker også, at en samtale med din lærer kan hjælpe dig til, at I sammen kan tale om, hvordan du kan få det bedre i skolen. Hvis du synes det er svært at få sagt til din lærer, så kan du skrive et brev istedet. Du skriver godt og præcist, så du kan også vise din lærer det brev, du allerede har sendt til os.
Det er super sejt, at du reagerer på, at du lige i øjeblikket er ked af det. Det er ikke alle mennesker der erkender at de er kede af det, men det gør du – stor respekt for det. Det siger om dig, at du er motiveret, gerne vil hjælpes og gerne vil passe på dig selv. Det er et stort skridt i den rigtige retning, og det er rigtig flot.
Hvad er mon dine interesser og går du til noget i din fritid? Det er ofte et godt udgangspunkt at finde venner, der har samme interesser som en selv. Så måske var det en mulighed at du kunne lave noget i din fritid. Det kan være alt muligt – det vigtigste er at DU synes det er sjovt. Du kan også læse mere om venskaber her: https://bornetelefonen.dk/venner/
Hvis du har brug for at tale med en voksen på BørneTelefonen, så er du altid velkommen til at ringe  eller skrive på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen