Brev
Kan ikke klare det mere
Jeg er en pige på 11,
Jeg går på en skole der er direkte helvede. Og min læreinde er altid led over for mig.
Min papfar blir ved med at råbe af mig så jeg græder hver dag. Min papfar plejer at sige at jeg bare græder for opmærksomhed.
Nogle gange har jeg bare lyst til at slå mig selv ihjel. jeg tør bare ikke fordi jeg vil ikke miste min mor og rigtige far.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Hvor er det godt, du fik mod på at skrive og deler de tanker og følelser, du går med. Du er god til at beskrive, hvordan du har det. Det er SÅ vigtigt og rigtig godt, at du nu søger hjælp til at få det bedre.
Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du er glad for din mor og far. Du har ret i, at de ville blive kede af, hvis der sker dig noget. Jeg tror også, at de ville blive kede af ikke at vide, hvordan du har det lige nu. Måske kunne det være en idé at tale med dem, så de kunne hjælpe?
Hvordan tænke du,  at din mor eller far ville reagere, hvis du fortæller, hvordan du har det? Ville de hjælpe dig?
Både din mor og far skal passe på dig, så du har det godt. Din mor har også et ansvar for, at din papfar behandler dig godt. Hun kan ikke bare lade som om, at hun ikke ser, når din papfar råber og du bliver ked af det.. Hvis du har mod på det, kunne du fortælle din mor om, hvor svært du har det med hendes mand.
Hvis du synes, det er svært at sige til dine forældre eller andre, kan du vise dit brev og mit svar til dig. Du kunne også skrive en besked, så de ved, at du har brug for hjælp.
Du kan også bede en anden god voksen om at hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kunne f.eks. være din far, bedsteforælder, andre i familien, en venindes mor, en god lærer elle pædagog i skolen. .
Din mors mand skal i hvert fald have at vide, at han skal respektere dig og dine følelser. Han skal lære at sige tingene på en god måde, der hjælper dig og giver dig omsorg. Det kan lade sig gøre, hvis han vil gøre en indsats. Og han kender til dine følelser.
Det er også vigtigt, at begge dine forældre kender til, hvordan din lærer i skolen er. Jeg tænker, der er andre i din klasse, der oplever det samme som dig. Men som ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp. Når ikke man har det godt i en klasse, så er det både voksne og børn, som skal være med til at løse det sammen.
Det betyder ikke, at man behøver at sidde i klassens time og være midtpunkt for en snak om, at man har det ad helvedes til i klassen med læreren. Istedet skal de voksne (lærere, forældre og skoleledelse) lægge en plan for, hvordan læreren kan gøre sin måde at være på bedre. Måske kunne dine forældre snakke eller skrive til skolelederen om, at der er brug for hjælp i din klasse?
Jeg ønsker alt det bedste for dig. Og du skal vide, at du altid kan ringe 116 111 eller skrive til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for hjælp til at få tingene sagt eller bare gerne vil dele dine tanker med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen