Kan ikke klare det mere

Jeg er en pige på 11,

Jeg går på en skole der er direkte helvede. Og min læreinde er altid led over for mig.

Min papfar blir ved med at råbe af mig så jeg græder hver dag. Min papfar plejer at sige at jeg bare græder for opmærksomhed.

Nogle gange har jeg bare lyst til at slå mig selv ihjel. jeg tør bare ikke fordi jeg vil ikke miste min mor og rigtige far.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Hvor er det godt, du fik mod på at skrive og deler de tanker og følelser, du går med. Du er god til at beskrive, hvordan du har det. Det er SÅ vigtigt og rigtig godt, at du nu søger hjælp til at få det bedre.

Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du er glad for din mor og far. Du har ret i, at de ville blive kede af, hvis der sker dig noget. Jeg tror også, at de ville blive kede af ikke at vide, hvordan du har det lige nu. Måske kunne det være en idé at tale med dem, så de kunne hjælpe?

Hvordan tænke du,  at din mor eller far ville reagere, hvis du fortæller, hvordan du har det? Ville de hjælpe dig?

Både din mor og far skal passe på dig, så du har det godt. Din mor har også et ansvar for, at din papfar behandler dig godt. Hun kan ikke bare lade som om, at hun ikke ser, når din papfar råber og du bliver ked af det.. Hvis du har mod på det, kunne du fortælle din mor om, hvor svært du har det med hendes mand.

Hvis du synes, det er svært at sige til dine forældre eller andre, kan du vise dit brev og mit svar til dig. Du kunne også skrive en besked, så de ved, at du har brug for hjælp.

Du kan også bede en anden god voksen om at hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kunne f.eks. være din far, bedsteforælder, andre i familien, en venindes mor, en god lærer elle pædagog i skolen. .

Din mors mand skal i hvert fald have at vide, at han skal respektere dig og dine følelser. Han skal lære at sige tingene på en god måde, der hjælper dig og giver dig omsorg. Det kan lade sig gøre, hvis han vil gøre en indsats. Og han kender til dine følelser.

Det er også vigtigt, at begge dine forældre kender til, hvordan din lærer i skolen er. Jeg tænker, der er andre i din klasse, der oplever det samme som dig. Men som ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp. Når ikke man har det godt i en klasse, så er det både voksne og børn, som skal være med til at løse det sammen.

Det betyder ikke, at man behøver at sidde i klassens time og være midtpunkt for en snak om, at man har det ad helvedes til i klassen med læreren. Istedet skal de voksne (lærere, forældre og skoleledelse) lægge en plan for, hvordan læreren kan gøre sin måde at være på bedre. Måske kunne dine forældre snakke eller skrive til skolelederen om, at der er brug for hjælp i din klasse?

Jeg ønsker alt det bedste for dig. Og du skal vide, at du altid kan ringe 116 111 eller skrive til BørneTelefonen igen, hvis du har brug for hjælp til at få tingene sagt eller bare gerne vil dele dine tanker med en voksen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.