Brev
Jeg savner min far
Jeg mister min far fra den 14 juli, han døde af kræft.
Jeg savner ham hver dag ???.
Hvorfor skal man miste personer man holder meget af og er glad for dem .
Jeg vil ønske at han stadig lev og så se film med ham f.eks Olsen Banden.
K.H S
Pige, 8 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 8 år
Hvor er det trist for dig og din familie, at din far døde her i sommer. Jeg kan godt forstå, at du savner ham og de ting, I plejede at lave sammen, f.eks. at se Olsenbanden.
Det er svært både for voksne og for børn at forstå, hvorfor man skal miste en person, som man holder meget af og er glad for. Og det er især svært, når personen dør i en ung alder.
Du tænker måske på, at hvis din far ikke var blevet syg, kunne han have været sammen med dig, lige indtil du flytter hjemmefra. Og måske tænker du på alle de ting, som I kunne have lavet sammen og hygget jer med.
Men sådan blev det ikke. Desværre døde din far for 1 måned siden. Og selvfølgelig savner du ham og er ked af, at han ikke er der mere for dig.
Når du savner ham så meget, er det jo fordi du holdt så meget af ham, og fordi han var en god far for dig.
Du kan jo desværre ikke få din far tilbage, men du kan have ham i dit hjerte med alle de gode oplevelser, som du fik med ham. Det er måske en lille trøst for dig, hvis du forestiller dig, at han lever videre i dit hjerte og i dine tanker. Når du synes, det er svært, kan du måske skrive et brev til ham eller lave en tegning, som du lægger på hans gravsted. Det har tit hjulpet mange børn.
Når en familie mister, er det rigtig vigtigt, at de ikke går alene og sørger hver for sig, men er meget sammen. Det håber jeg, at din familie er. Sommetider tænker børn, at de ikke vil vise deres mor, at de er kede af det, for ikke at gøre deres mor endnu mere ked af det. Jeg ved ikke, om det er sådan for dig, men jeg ved, at det er super vigtigt, at alle i familien får snakket og grædt og savnet sammen og får besøgt gravstedet sammen.
Måske vil det være en idé, at du laver en kasse med nogle af de ting fra din far, som er rare at kigge på, når du savner ham. Det kan være billeder, en ting fra ham eller andet, der er rart at kigge på og mindes.
Nu døde din far jo i skolernes ferie, og du er startet i skole igen. Jeg ved, at for børn, der har mistet en forælder, er det rigtig vigtigt, at lærerne og klassekammeraterne ved det. Mon din mor allerede har fortalt det? Og mon din klasselærer har snakket med hele klassen om det?
De fleste børn synes, det er en lettelse, at de andre ved det, så de kan trøste, når det er svært.
Hvis du har brug for at snakke mere om dit savn og din fars død, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111. Der er altid en rådgiver, der har god tid til at lytte til dig og snakke med dig.
De bedste hilsener til dig fra BørneTelefonen