Brev
Jeg mistede..
Jeg mistede min Gran-kusine på 10 år for noget tid siden. Når jeg skal sove tør jeg ikke at ligge alene, da jeg er bange for at der sker det samme med mig. Hun fik alvorlige kramper. Og gik bort.
Jeg ved ikke hvordan jeg siger det til mine forældre og hvordan jeg kommer over det. Jeg går altid over til kirken efter skole og ligger blomster. Og jeg begynder at græde… Og mine veninder gider ikke være sammen med mig fordi jeg tit græder..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Jeg kan godt forstå, du er blevet forskrækket og er bange. Derfor synes jeg, det er en god idé, at du har skrevet her til BørneBrevkassen.
Det lyder som om, at du savner din grandkusine meget. Måske var I også veninder udover at være grandkusiner? Når mennesker, der betyder noget for én, går bort sørger man. Det er meget forskelligt fra person til person, hvor lang tid der går, før man stopper med at græde (hver dag).
Jeg forstår godt, hvis du tænker, at det kan svært at fortælle det til dine forældre. Men alligevel vil jeg spørge dig, hvad du tror, de ville sige til dig? Jeg tænker, at mange børn ville reagere ligesom dig, hvis de mistede nogen. Hvad tror du? I var jo næsten lige gamle, så jeg kan godt forstå, at du kan blive bange. Måske kan dine forældre også godt forstå det..?
Ville det være en god måde for dig at skrive det til dine forældre i et brev? Og måske ville det være rart for dig at vise dem, det vi to har skrevet sammen..? Du kan også prøve at sige det til din mor en dag, hvor hun har tid til at snakke lidt. Tror du, hun ville have lyst til det?
Ellers tænker jeg, at din lærer måske kan hjælpe dig med at fortælle dine forældre, at du har det rigtig svært med din grandkusines død og den måde, det skete på… Kan du komme i tanke om en lærer, som ville rar for dig at snakke med? Måske vil den lærer også hjælpe dig med at forklare dine veninder, hvordan det kan føles at miste nogen man holder af..? På den måde kan de måske bedre forstå, hvorfor du græder tit... Ville det mon være en hjælp for dig?
Du skal også vide, at du har muligheden for at snakke med en sød voksen, du ikke kender… Det kan du ved at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111. Det kan være, at den rådgiver du får fat i, har nogle andre forslag end dem jeg har skrevet i mit svar.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?