Brev
Jeg kan snart ikke mere
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har haft det rigtig svært i siden starten af 2014 og har ikke spist normalt, kunnet koncentrere mig i skolen, ikke lavet mine lektier til tiden, da der simpelthen har været så mange ting i vejen.
Mine forældre skændtes en del, men det er dog blevet bedre,
jeg mistede nogle veninder, som jeg heldigvis er blevet gode med igen.
Alt gik ned ad bakke og jeg kunne ikke finde nogen som helst måde, at komme ud af set sorte hul på.
Jeg mistede min morfar i januar, min farmor i marts og var lige ved at komme videre i livet, efter at have holdt pause fra en masse ting i løbet af sommerferien.
Så her i november måned, vælger en af mine virkelig tætte venner at begå selvmord.
Jeg fandt en måde at komme til hans bisættelse, to dage inden. Jeg skulle helt til København fra Jylland, så det var ret sent.
Jeg er utrolig glad for, at jeg gjorde det, så jeg kunne få sagt ordentlig farvel. Jeg kendte kun wn til bisættelsen, da mange ikke havde mulighed for at komme der over. Men han tog hurtigt hjem bagefter, da han var lidt syg.
Jeg stod derfor alene ude foran kirken og havde ikke lyst til at forlade stedet. Jeg vidste, at min ven lå i kisten inde i kirken, da han nemlig ikke var blevet kørt væk endnu.
Jeg blev ved med at tænke på, at jeg virkelig bare manglede et kram, ligemeget hvem det var fra.
Heldigvis, da alle var gået, som en pige, som havde gået på skole med ham, hen til mig og spurgte om jeg var okay? Jeg sagde selvfølgelig nej og begyndte at græde. Hun fulgte mig lidt af vejen og vi snakkede om en masse ting angående den afdøde.
Mine forældre og venner, kan ikke rigtig sætte dig ind i mit sted og bliver ved med at tro, at jeg er sur. Det er jeg ikke! Jeg er bare rigtig ked af det og mangler tit en til at snakke med mig, som vil prøve at forstå hvordan jeg har det.
Men ingen tænker på mig, føler jeg. Jeg er meget alene med det her 🙁
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit meget smukke brev omkring det at miste. Du skriver så fint omkring, hvad det at miste en nær ven og familie betyder for dig. Det blev jeg meget rørt over. Det synes jeg er virkelig flot og meget modigt, at du kan fortælle mig om, hvad det gør ved dig og hvor svært det er at skulle bære den sorg, det er at miste alene. Jeg kan rigtig godt forstå, at det er en svær og meget sårbar tid for dig. Og det er meget forståeligt, at du har brug for at tale med nogen om dine tanker og dele din sorg. Så hvor er det godt, at du har skrevet til brevkassen, så du kan få noget hjælp, så du igen kan få det godt.
Du begynder dit brev med at fortælle om, at det har været et svært år for dig. Der er mange ting som har fyldt og fylder meget for dig. Du fortæller at du ikke har spist normalt og jeg tænker, at det også kan være medvirkende til, at du har svært ved at koncentrere dig. Men jeg tænker også, at det er forståeligt, at det kan være svært, hvis der er for mange andre ting, som fylder i dine tanker.
Jeg vil i første omgang gerne sige, at det gør mig ondt, at du har mistet først din morfar, så din farmor og for nyligt din gode ven, alle mennesker som du holder meget af – og så endda inden for så kort tid. Det kan jeg godt forstå må være virkelig svært og hårdt at skulle gå i gennem. Det at miste og sorgen derefter er en ubegribelig størrelse, som kan være utrolig svær at forstå og at sætte sig ind i for andre.
Du fortæller om dine forældre, som gennem en længere periode har skændtes meget, men jeg er glad for at høre, at det er blevet bedre – ikke mindst for din skyld.
Du fortæller også om, at du har mistet veninder, som du igen er blevet tæt med. Venskaber og uvenskaber kan ofte følges lidt ad og i perioder kan det virke uoverskueligt og voldsomt, når uvenskaberne fylder for meget. Men samtidig er venskaber jo noget af det mest fantastiske og det kan kræve en del arbejde ind i mellem. Men jeg tænker, at det er utrolig flot, at I har fået løst de konflikter eller de problematikker I er stødt på, og det fortæller mig at jeres venskab er enormt stærkt.
Det er særligt i sårbare situationer, hvor vi har allermest brug for vores familie og venner, men nogle gange kan det desværre også være svært for andre at hjælpe og helt vide, hvordan de kan hjælpe. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at finde frem til, hvem der er bedst for dig at tale med. Hvem er de eller den bedste for dig at kunne stole på, så du får den tryghed og fortrolighed i at kunne tale om de svære ting, som fylder rigtig meget for dig lige nu.
Jeg er rigtig glad for at høre, at du åbnede op, da du mødte den pige efter begravelsen. Det virker i hvert fald på mig, som om det gav dig lidt trøst og at det var noget, som havde stor betydning for dig i forhold til at bearbejde din sorg. Håber det er rigtigt forstået.
Måske kunne det være en mulighed for dig at skrive alle dine tanker og følelser omkring dit liv og den sorg, som du er ramt af ned i et brev?  Det er ofte sådan, at hvis man ikke taler om sorgen og alle de tanker der følger med, så har den det med at vokse sig større. Så det er altså rigtig vigtigt at finde frem til en voksen eller nogle venner, som du i første omgang kan tale lidt med det om. Det kan være dine forældre eller måske har du en sød lærer, som du er tryg ved. Måske kunne det være en idé at tage det brev, som du skriver med, eller måske vise dem det brev du har skrevet til os og mit svar? Så kan den person læse det og I kan sammen tale om, hvorfor og hvordan det er svært. Det kan give den person en bedre forståelse, hvor du er lige nu i din sorg.
Du kan faktisk læse lidt mere om sorg og om hvordan man kan takle den på BørneTelefonens hjemmeside her:
http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sorg.aspx
. Her kan du også læse lidt mere om, hvad andre har oplevet der virker godt, når man er i så svær en situation. Især vil jeg anbefale dig at gå ind på
www.bornungesorg.dk
, de har dels en rådgivning samt en brevkasse, som jeg tænker kan være dig en hjælp.
Jeg håber mit svar har kunnet hjælpe dig til at få lidt ro på dine tanker. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale lidt mere direkte med en rådgiver. Det er gratis og anonymt og den har åbent alle dage fra kl 11-23.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen