Jeg kan ikke mere

Hej

jeg er en pige på 12 år jeg har det virkelig hårdt fordi jeg ikke kan komme videre

da jeg var 5 mistede jeg min far også fik jeg en ny :-(((( min nye far var ikke speciel sød han slog mig og sådan noget et halvt år senere dræbte han min mor foran mig og min ene storebror lad os kalde ham (K) det skal lige siges at jeg har 2 storebrødre

Jeg kan stadig se det for mig da han dræbte hende det går mig meget på men senere kom jeg så på et hjem sammen med andre børn der ikke havde forældre siden har jeg ikke set mine brødre ved slet ikke hvor de er

Jeg blev adopteret som 7 årig faktisk er det en utrolig dejlig familie de behandler mig som deres eget barn de har også en anden pige der er 2 år ældre end mig hun hader mig virkelig det kan jeg mærke

problemet er at jeg faktisk er begyndt at cutte fordi jeg om natten ikke kan sove jeg tænker hele tiden på det der er sket og på at faren en dag vil komme ud af fængslet

jeg cutter for at få mig til at tænke på noget andet men det hjælper ikke overvejer at begå selvmord 🙁

jeg beklager det lange brev håber i kan hjælpe 🙂

stor ros til jer kan se at hjælper mange børn med problemer

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år

Tak for dit brev, hvor du bl.a fortæller, hvordan du har mistet din far og mor og ikke mere ser dine brødre. Det er mange tab, du har haft, og jeg synes du skal vide, at du er rigtig god til at beskrive din historie, det giver mig et fint billede af, hvad det er der gør, at du har det svært.

Først får jeg lyst til at skrive, at jeg ikke kan lade være at tænke, at du har været meget stærk i meget lang tid, og jeg bliver nysgerrig på, hvor du mon har den styrke fra?

Det er nogle meget voldsomme oplevelser, du har været ude for, jeg kan godt forstå, at du synes det er svært og er bekymret ved tanken om, at din nye far kommer ud af fængslet igen. Jeg ved jo ikke, om du tidligere har fået hjælp til at bearbejde dine oplevelser, men jeg tænker, at du har brug for at tale med nogen om dette, det er alt for alvorlige tanker at gå med alene. Hvordan vil det være for dig at tale med dine adoptivforældre om det? De kender din historie og ved derfor godt, hvad det er for oplevelser du har haft, og måske kan de også hjælpe dig med at finde dine brødre?

Du skriver, at din adoptivfamilie behandler dig som deres eget barn, men at deres andet barn hader dig. Jeg ved jo ikke, hvad det er der gør, at du føler sådan, men jeg ved, at rigtig mange søskende ikke altid er bedste venner... Særligt i teenagealderen har jeg ofte hørt, at det nærmest kan være sådan, at man elsker og hader hinanden på samme tid. Giver det mening, og er det mon sådan, det er hos jer?

Jeg kunne godt tænke mig at give dig et råd, det håber jeg er okay? Fortæl dine forældre, hvordan du har det, også at du føler, at den anden pige i familien hader dig. Jeg giver dig det råd, fordi jeg ved, at voksne ikke altid ser alt, men de vil gøre rigtig meget for at hjælpe, hvis de får at vide, at deres børn har det svært. Hvordan tænker du mon om det?

Jeg håber, at mit svar vil være en hjælp for dig, ellers er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvor der sidder dygtige rådgivere, som meget gerne vil lytte til dig.

Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.