Brev
jeg har mistet min far og nu er jeg sur hele tiden
hej jeg er en dreng der er sur på lærer og min familie, og jeg kan slet ikke styrer det. Please kan i ikke give mig et råd
p.s det er kommet efter min fars død.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev om at du efter din fars død er sur hele tiden.
Du skriver ikke hvor længe siden det er, at din far er død eller hvad han døde af, men har du mon snakket med nogen voksne om, hvordan du har det med din fars død efter det er sket..? Det kan enten være en læge, en psykolog eller måske din mor..? Nogen gange er det sådan, at hvis man går og holder en masse ting inde i sig, uden at snakke om det, kan det godt påvirke ens humør så meget, at man let kommer til at fare op over ting og blive sur... Kan det måske være sådan, du har det?
Det kan også være, at det er svært for dig at vænne dig til, at hverdagen er anderledes, efter din far døde..? Måske føles det som om, de andre ikke forstår dig, eller at de er begyndt at opføre sig anderledes overfor dig..? Måske har du brug for at blive behandlet ligesom du altid er blevet behandlet - og måske har du brug for, at din klasselærer sørger for, at I får talt lidt om emnet sorg i klassen..? Du kan eventuelt bede din lærer kigge på vores temasider om sorg, hvor der også er gode råd til, hvordan kammeraterne kan tackle, når nogen i klassen mister et familiemedlem.
Jeg tænker også, at du måske ville have glæde af at snakke med andre børn, som også har mistet en forældre... Tror du det kunne være noget for dig..? Børns Vilkår har noget, som hedder sorggrupper. Det er for hele familien, hvor man mødes med andre familier, som også har mistet et familiemedlem, og snakker om hvordan man kan tackle det og komme igennem den svære tid. Hvis du tror det kunne være noget for dig og din familie, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og sige, at du godt vil høre lidt mere om sorggrupperne. Du kan også skrive til BørneChatten, hvis det er lettere end at ringe. Hvis du har lyst, kan du (og din familie) læse lidt om mere om sorggrupperne her >>
Jeg ville gerne kunne stille dig nogle flere spørgsmål, da dit brev er meget kort, men hvis du har lyst til at snakke med en af de søde rådgivere fra BørneTelefonen, kan du evt prøve at ringe på 116 111. Det er gratis, og du behøver ikke sige hvem du er.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?