Brev
jeg har misted min far
hej bb
jeg har misted min far da jeg var 1ethalt år min mor siger enligt ikke så maget til de og jeg savner ham så maget nogne gange er de såm om at hun bar inorarde men jeg kan gåt tale med hine om de.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 10 år
Tusind tak for dit brev.
Jeg er ked af at læse, at du har mistet din far, og jeg kan godt forstå, du savner ham. Det er helt forståeligt.
Du skriver, at du godt kan tale med din mor om det, og det er jeg rigtig glad for at læse... og jeg tænker, du endelig skal fortsætte med det. Samtidig skriver du dog, at hun nogen gange ignorerer det, så måske er der nogen ting omkring det, der er svære for jer at tale om?
Du skriver ikke, om du har talt med andre end din mor om det, men det kunne måske være rart for dig? Kender du mon en anden voksen, du kunne have lyst til at tale med og fortælle, at du savner din far? Det kan være en lærer på din skole, sundhedsplejersken, en nabo eller et andet familiemedlem?
Det kan også være, det kunne hjælpe dig at ringe til BørneTelefonen og tale med en af de voksne her? Det kan du gøre helt gratis og anonymt på tlf. 116 111.
Jeg håber, du kan finde frem til en voksen, der kan hjælpe dig, og hvis det er svært at sige det, kan du måske vise brevet her og få samtalen i gang på den måde?
Det kan også være, det kunne være en mulighed for dig at skrive dagbog, eller tegne det, der er svært og det, du savner? Nogen gange hjælper det bare at få luft og få det ud af kroppen og ned på papir... måske du kunne have lyst til at prøve det?
Jeg håber, du finder ud af at få talt med nogen om, at du savner din far.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?