Brev
Jeg har det svært på min institution
Hej, jeg er en pige på 13 år og jeg har det meget svært det sted jeg bor.
Da jeg var 3 år gammel blev jeg taget væk fra min mor. Jeg er flyttet fra plejefamilie til plejefamilie de seneste 10 år og det har været meget hårdt. Nu bor jeg på en lille institution hvor der kun er plads til 5 børn ad gangen. Jeg har boet der et halvt år nu.
I starten hyggede jeg mig rigtig meget med de andre og elskede at bo der. Tre af dem jeg bor sammen med er søskende og skændes ekstremt meget. ( der er kun piger på den institution )
Så da corona kom fik jeg det værre og værre fordi jeg hele tiden skulle være sammen med den slåsende søskendeflok. Og på et tidspunkt skulle vi ud og hente blomster. Det var meningen at det kun var en af pigerne fra søskendeflokken og en pædagog som skulle afsted. Men så kom jeg og spurgte om jeg måtte komme med og det måtte jeg så godt.
Hende der også var med blev virkelig jaloux på mig og lavede så en historie inde på Snapchat hvor hun skriver at hun ikke kan holde mig ud og at hun vil skyde mig midt i hovedet og give mig corona og sådan nogle ting.
Jeg bliver virkelig virkelig ked af det og vælger at lukke mig selv inde på mit værelse. Det ender så med at jeg ikke har nogen form for kontakt med dem jeg bor sammen med og bliver nærmest bange for dem. Pædagogerne på institutionen trækker sig også tilbage fordi jeg ikke gider lave noget længere.
Det er stået på i nogle måneder nu og jeg føler mig meget ensom. Jeg har overvejet og tage mit eget liv. Jeg har snakket med en pædagog og min mor om det og de siger begge to at jeg skal være mere social. Problemet er bare at jeg har brug for hjælp til det og jeg ved ikke hvordan jeg skal få den hjælp. Jeg har brug for en voksen til at kunne hjælpe mig op igen men jeg har ikke nogen voksen omkring mig lige nu som jeg føler kan hjælpe mig.
De voksende kan heller ikke se hvor svært jeg rent faktisk har det. At jeg sidder og græder oppe på mit værelse og at jeg tænker på at tage mit eget til. De ved ikke at det er så alvorligt. De kender kun til det de kan se og det de kan se er en pige som har trukket sig tilbage pga en snap som hun blev meget ked af.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Dem jeg bor sammen med tror også at jeg ikke kan finde ud af noget fordi jeg har autisme og går på specialskole. En anden ting der også går mig på er at alle siger jeg har autisme og at jeg er en pige der skal tages meget hensyn til. Men min mor siger at det er en fejl diagnose og at jeg ikke har det. Og sådan er det med mange ting.
Pædagogerne på institutionen siger en ting og min mor siger en anden ting. Det er meget forvirrende plus at jeg også har det med at jeg er meget asocial at bøvle med. Jeg har altid ondt i maven og jeg kan snart ikke holde mit liv ud længere.
Tak for at ha læst mit brev 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige
Tak for, at du deler dit brev med os. Det er alvorlige og svære ting, du skriver om, som viser, du har det rigtig skidt, og jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du må have det ekstra svært lige nu, hvor du ikke har nogen til at hjælpe dig. Det må være rigtig hårdt at sidde inde på dit værelse hele tiden og oveni købet være bange for at gå ud. Jeg kan godt forstå, du får en følelse af ensomhed. Det er meget vigtigt, at du ikke mere bliver siddende alene på dit værelse.
Jeg hører tydeligt dit råb om hjælp, gennem de tanker du har om at tage dit eget liv. Du fortæller, at du ikke føler, du har nogen voksen at tale med, og det har du selvfølgelig meget brug for.
Det vigtigste, lige nu, er, at du får fortalt en voksen, hvordan du i virkeligheden har det. Det duer ikke, at du skjuler det. Du fortæller selv, at det er et problem, at de voksne ikke ved, hvor svært du har det lige nu, fordi de ikke ser den pige, der sidder alene på værelset.
Det kan de ikke, og derfor er du nødt til at fortælle dem, hvordan det er at være dig. Det, de ved, er, at du er ked af den bestemte hændelse fra en snap.
Du har allerede hjulpet dig selv, ved at fortælle til os, hvordan din verden helt konkret ser ud, og hvordan det føles for dig. Du fortæller, at du har brug for hjælp fra en voksen til at lære, hvordan man er mere sammen med andre. Det er bare så stærkt, at du er i stand til at sætte ord på  det, du ved kan hjælpe dig.
Mon du kan få mod og kræfter til, én gang mere, at fortælle historien til de voksne, der er sammen med dig på bostedet?
Hvis der er én, du har særlig tillid til, og er tryg ved, så vælg at tænke på dén voksne, som den du vil prøve at fortælle om dig selv.
Brevet, du allerede har skrevet til os, vil være en rigtig god støtte for dig at have med. Du kan også vælge at vise det til den voksne. Du beskriver utrolig flot din situation, og hvordan du har det. Du kan måske også vise mit svar.
De der arbejder på det sted, du bor, har ansvaret for dig. De har pligt til at sørge for, at du er tryg, ikke føler dig truet, har det godt og har samvær med andre i ro og fred. De voksne på dit bosted har også pligt til at hjælpe dig og din mor til at forstå hinanden.
Du er bare 13 år og du har i høj grad brug for at nogen hjælper dig. Selvom du var 20 år, ville du ikke kunne klare de her problemer alene.
Måske er det en god idé til dig at ringe til Børnetelefonen på tlf.nr. 116111. Her kommer du til at tale med en rådgiver, du kan fortælle om de ting, du har skrevet om, her i brevet. Når du taler med en rådgiver, har I mulighed for at spørge hinanden om de forskellige ting i taler om, med det samme.
Rådgiveren kan på den måde måske hjælpe dig videre på en mere direkte måde.
Jeg håber sådan, du får mod på at hjælpe dig selv én gang mere. At du vover, og har kræfter til, at vise dig til de voksne, som du har det lige nu.
Kærlig hilsen BørneTelefonen