Brev
Jeg føler mig fortabt
Jeg er en pige på 12 år. Jeg har været rigtigt meget inde på internettet, mest inde på en pigehjemmeside kaldet goSupermodel, og jeg har haft både gode og dårlige oplevelser derinde.
Sidste år mødte jeg en 15-årig dreng derinde, og vi begyndte at skrive meget sammen. Vi skrev sammen i februar, marts, april og juni, hvor han flere gange havde skiftet bruger, og jeg var ved at blive forelsket i ham, på trods af at jeg ikke kendte ham i virkeligheden. Hans liv var noget værre lort, for at sige det ligeud, og jeg fandt senere ud af, at han også havde en sygdom, som han til sidst døde af.
Siden har mit liv gået op og nedad, mest ned for at være ærlig. Sommetider tænker jeg slet ikke på ham, men nogle gange bliver jeg overvældet af sorg, hvor jeg ligger krøbet sammen i fosterstilling, mens jeg græder.
Jeg har ikke lyst til at tale med mine forældre om dette, for de er begge meget overbeskyttende. Jeg har kun et par veninder, som kender til det. Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre mere. På et tidspunkt skar jeg i mig selv, men det hjalp mig ikke, og jeg holdte efterhånden op.
Jeg ved stadig ikke, hvad jeg skal gøre, nogle gange har jeg lyst til at begå selvmord, men jeg har ikke modet til det. Går det over igen, skal jeg virkelig snakke med mine forældre om det, eller kan jeg selv gøre noget? Jeg tror virkelig, at jeg elskede den fyr, selvom der var stor aldersforskel imellem os, og det lyder i mine ører også underligt at man kan blive forelsket over nettet, men det tror jeg virkelig, at jeg blev. Kan I hjælpe mig?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Jeg synes, det er rigtig godt, du fortæller din historie. Jeg kan godt forstå, du har brug for at tale med andre om din oplevelse og din sorg. Du har mødt en fyr på nettet, som du er blevet forelsket i, og det tror jeg sagtens kan lade sig gøre, det ved jeg sker for mange.
Jeg tænker, man som regel vil mødes i virkeligheden med den person, man har skrevet med, men det nåede du ikke, da han døde. Det gør mig ondt at høre, og jeg kan godt forstå, at du er meget ked af det. Det er et tab for dig, at du har mistet din ven. Jeg kan forestille mig, at han har været en stor del af dit liv.
Godt du er stoppet med at skære i dig selv, fordi du fandt ud af, at det ikke hjalp på smerten. Det er rigtig stærkt gået. Måske kan det godt tage tid, før du kan tænke på ham, uden at blive rigtigt ked af det. Jeg tænker, det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at være ked af det. Du skriver, at det kun er nogle af dine veninder, der kender til dit internet kæresteforhold, og jeg tænker, det måske vil hjælpe dig, hvis du kunne tale med dine veninder om din sorg og dit savn. Kan du mon det?
Du spørger, om du virkelig skal fortælle dine forældre om dine oplevelser, og det er da helt klart en mulighed. Hvis du en dag oplever, at stemningen er til det, så tænker jeg, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne få en snak med en af dine forældre om at bruge internettet. Måske kunne du fortælle dem om de sider du besøger, og måske kunne I tale om de gode og dårlige ting, man kan opleve der? Du behøver jo ikke gå i detaljer, men tale generelt om brug af internettet.
Det kunne måske også være en hjælp for dig, hvis du havde dagbog, hvor du kunne skrive dine tanker ned? Det er meget forskelligt, hvor lang tid der går, før man er helt over et tab. Man siger, at sorgen kommer og går. Der kan være perioder, hvor du ikke savner så meget, og så kan savnet lige pludselig komme igen. Når du f.eks. bliver mindet om ting, han skrev, eller når du ser andre, der er forelskede... Jeg tænker, at det også kunne være godt for dig i de perioder, hvor du har overskud til det, at få fyldt noget godt ind i dit liv. Det ved jeg godt kan være svært, når ikke man er super glad. Men måske kunne du øve dig lidt og lave noget sjovt og rart med dine veninder?
Jeg håber du kan bruge svaret. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig, hvis du har lyst til at vende dine tanker lidt mere.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?