Brev
Jeg føler intet
Hej. Jeg er en pige på 14 år. Mit liv er meget normalt.
Jeg har to gode venner som jeg stoler fint nok på, og nogle andre venner som jeg kun er sammen med i skolen. Jeg har også en kæreste, og vi har været sammen i lidt over 3 måneder.
Jeg er aldrig rigtig sammen med andre end ham udenfor skolen. Ikke fordi jeg har det dårligt med at være meget alene, jeg har det sådanset fint nok med det, da jeg ikke føler at det ville være sjovere at være sammen med mine venner.
Det sidste års tid har jeg følt mig meget deprimeret. Det har gået lidt op og ned i perioder, og jeg har cuttet rigtig meget og også taget piller i frosøg på selvmord (Det gør jeg ikke mere).
Den seneste måned har jeg følt at jeg er faldet ned i et stort dybt hul. Når jeg er sammen med min familie, kæreste eller venner holder jeg altid en ligeglad facade , men når jeg så er alene græder jeg i flere timer af gangen uden at kunne stoppe. De ting der før hen gjorde mig glad som at spille guitar, høre musik og feste har jeg nu slet ikke overskud til.
Skolen er, fagligt, også et stort problem. Jeg er ligeglad med undervisningen og laver ikke mine lektier. Jeg tænker hele tiden at nu skal det gøres, men det er som om jeg bare aldrig har overskud eller lyst. Jeg føler det er ligegyldigt.
Jeg ved ikke hvad jeg forventer at få ud af det her brev. De gode råd dig der læser dette vil komme med som fx. “tal med en voksen”, “snak med en ven eller veninde” eller noget helt tredje vil jeg sikkert ikke engang komme til tage tage i brug. Måske skriver jeg har dette for at kunne forstå hvorfor jeg har det sådan her. Men ingen der er så mange andre der har det hårdere end mig…
Undskyld for at spilde dig tid…
Hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tusind tak for dit brev. Det var bestemt ikke spild af min tid. Det er tværtimod rigtig godt, du skriver herind! Jeg håber, svaret her kan hjælpe dig lidt videre.
Måske føles det meget ensomt at have det, som du har det lige nu. Men jeg ved, at der er mange, der kan nikke genkendende til mange af de ting, du skriver. Og selvom det kan føles som om, du falder længere og længere ned i et sort hul, så er der en vej ud af det – og du kan komme op af hullet igen.
Det skriver jeg kun for at fortælle dig, at der er håb forude – og at andre har oplevet noget af det samme som dig. Det kan være rart at vide, hvis man føler sig helt alene.
Nogle gange kan det være rigtig svært at finde ud af, hvad der hjælper. Det er måske også derfor, du kan mærke, at “snak med en voksen/ven/veninde” nok ikke vil virke.
Måske har du det sådan, fordi du engang har haft prøvet at tale med dine forældre – uden det virkede?
Dét, jeg i stedet vil foreslå, er, at det måske kunne være godt at snakke med en psykolog. Måske har du også prøvet det før? Hvis du har, kan det være, at du har brug for at snakke med den samme person igen, men det kan også være, at du har brug for at tale med en helt ny.
Det er ikke altid, man rammer en psykolog, der passer godt til én. Så hvis du har prøvet en psykolog og ikke synes, det hjalp, kan det være fordi, du skal prøve at snakke med en anden.
Din læge vil kunne henvise dig til en psykolog, der ved en masse om de ting, der fylder hos dig. Så måske kunne du sige til din mor eller far at du har brug for at komme til lægen og blive henvist til en psykolog, fordi du ikke har det godt – du føler, at du falder længere og længere ned i et mørkt hul.
På den måde er det ikke med dine forældre, du skal have “den helt store snak”. Så er det en snak, du kan tage med en psykolog.
Hvis du ikke har været hos psykolog før, kan det måske føles som et stort skridt at tage, men der er rigtig mange, der har brug for at tale med en psykolog i deres liv. Mange har endda brug for at snakke med én flere gange i forskellige perioder af livet.
Det er vigtigt, at der er én, der lytter til dig – og at du kan åbne op og lette dit hjerte til et andet menneske. Så du ikke går med alle de følelser og tanker alene. Som du måske allerede har hørt før, så bliver følelser lettere at bære rundt på, hvis man deler dem med andre. Også selvom det kan være svært at forestille sig. Og alle har ret til at blive forstået og lyttet til.
Du kan læse mere her:Gratis psykologhjælp (angst og depression)
Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, og hvis du ikke helt kan se, hvordan du skal få kontakt med lægen eller en psykolog, så må du meget gerne SMS’e eller ringe herind til os på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Vi vil nemlig meget gerne hjælpe dig, så du kan få det godt igen. For du kan få det godt. Også selvom det måske slet ikke føles sådan lige nu.
De bedste hilsner
BørneTelefonen