Brev
Jeg er skide deprimeret
Hej bt.
Jeg er en pige på 13 år.
Jeg har massere af venner, en dejlig familie og et helt normalt liv.
Meen
Her på det seneste har jeg ikke haft det så godt. Der er ikke en rigtigt grund til at jeg er ked af det, eller jo…
Min ynglings sanger/rapper døde for 4 dage siden.
Det er mest efter han døde at jeg har været deprimeret.
Jeg føler mig tom og følelsesløs.
Jeg er så knust, og jeg kan ikke finde mig selv.
Jeg har et godt stykke tid overvejet hvad menigen med livet var.
Er der overhoved en mening, når man alligevel skal dø.
Kan man så ikke bare dø ung, og leve livet vildt og uden fortrydelser.
Når man dør, er det hele jo alligevel glemt.
Jeg vil gerne dø ung.
Så er det sagt. Men jeg er så bange for hvordan mine pårørende ville reagere.
Selvfølgelig ville de ikke ligefrem være glade, men ville det ødelægge deres liv?
Jeg siger ikke jeg vil dø mens jeg er 13 år. Men tænker omkring 20’erne.
Ja. Det er en god alder. 20 år.
Så har jeg lidt under 7 år tilbage at leve livet på.
Jeg er faktisk så småt gode i gang med listen jeg, om ting jeg skal nå.
En af tingene er at løbe hjemmefra. Væk fra det hele. Det må gerne være snart. Magter ikke at være i den her skod by mere. Skal bare væk.
Ved ikke om det er helt skørt at jeg skriver her til jer, men skulle bare ud med det. Jeg skulle bare have det sagt til nogen.
For hvis jeg prøver at forklare hvad jeg gerne vil, til mine venner, giver de mkg bare et puf i siden, griner lidt og siger “jaja, den er god med dig”.
I behøver ikke svare på det her. I må selvfølgelig meget gerne, hvis i føler i vil tilføje noget til min “vilde plan”
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13
Du har haft en masse tanker, siden din yndlingsrapper døde. Faktisk har du i længere tid tænkt på, hvad døden er. Mange spørger ligesom dig: Kan alting ikke være lige meget, når man alligevel skal dø? Fornemmelsen af at være tom og følelsesløs, kender mange. Og det med ikke at kunne finde sig selv.
Nogle har de tanker en gang i mellem. Andre har dem mest i din alder. Filosoffer har dem hele tiden - for det er gode spørgsmål, selvom om det ikke altid er rart at tænke over de ting. Som du selv skriver, så har du ikke haft det så godt på det sidste. Og det er klart at din yndlingsrappers død er en sorg for dig. Og når man føler sorg, så bliver tankerne om livet og døden tit mere stærke.
Mennesker har det ikke godt, hvis de ikke kan finde mening og sammenhæng. Eller hvis de taber sig selv. Så er de nødt til at gøre noget. Du er for eksempel godt i gang med at lave en plan for det alt det, du skal nå. På en måde har du fundet en mening og et mål i livet - de næste 7 år!  Du vil flytte hjemmefra og leve uden fortrydelser. Jeg synes, det er et godt mål at ville leve sit liv stærkt. Men det kan man også gøre uden at livet stopper, når man er ung.
Derfor er det en rigtig dårlig ide, at dø ung og med vilje. Det vil helt sikkert ødelægge din familie. Og dine venner. Det vil et kæmpe stort tab for dem omkring dig.
Der kræver stort mod, at tænke over, at man skal dø en dag – og at der ikke er noget, du kan gøre ved det! Mange prøver derfor ikke at tænke over det. Andre oplever, at tanken gør, at man bliver fri til at leve sit liv. Og at det bliver endnu vigtigere at følge sine drømme og ideer. Måske har du det mest sådan. Og måske kunne du endda skrive nogle af dine tanker og planer ned. Det giver et godt overblik. Og hjælper til at holde dem fast.
Du spørger, om jeg har noget at tilføje til din vilde plan. Det har jeg. Du kunne måske tænke over, hvilke ting, der er virkeligt betyder noget for dig. Måske er det selvstændighed, uafhængighed eller retfærdighed… eller noget andet. Hvis du alligevel skal dø engang, så kan du jo ligeså godt kæmpe for de ting, der er vigtige. Måske kan du finde nogle steder i din hverdag, hvor det kan lade sig gøre – allerede nu!
Derudover kommer jeg til at tænke på det, du skriver om at løbe hjemmefra. Du vil væk fra det hele. Hvad mon det handler om? Jeg får fornemmelsen af, at du ikke rigtig føler at du passer ind i den by, hvor du bor? Måske oplever du, at du er lidt mere moden end dine kammerater - og derfor ikke altid føler, at du passer ind. Det kan også være noget helt andet. Vigtigt er det dog, at du tænker over, hvad der får dig til at ønske dig væk. Og så prøver at gøre noget ved det - helst i samarbejde med dine forældre. En ide kunne fx være at tage på efterskole?
Det er super rart, når folk forstår, hvad man tænker. Men det gør de ikke altid. Du har en masse venner – der kan finde på at puffe dig i siden og sige ’jaja’. Det virker som om, de ikke forstår. Men det er slet ikke spor mærkeligt eller skørt, det du siger. Faktisk er det ting, mennesker altid har tænkt over. Og som ikke kan ’regnes ud’. Og netop, når du tænker over de ting – finder du nye måder at tænke og handle på.  Og nye måder at leve på.
Tak fordi, du delte dine tanker med mig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen