hvorfor er jeg ikke glad?

jeg har gået i omkring et år nu og været ked af det og grædt flere gange i ugen. jeg har snakket med mine forældre et par gange om det men intet ændres.

min store bror er familiens forbillede og gør alt rigtig, min lille bror klare sig godt i forhold til han går i 4 klasse. jeg har røget i omkring et halvt år og det hjælpe med at glemme diverse tanker, men min bedst veninde er blevet opdaget i det og kigger ned på det nu så jeg er ogs stoppet.

jeg ved virkelig ikke hvad der er glat med mig fordi når jeg er sammen med min bedste veinde er alt godt og jeg kan ikke føle den smerte som jeg gør når jeg er væk fra hende.

mit hjem føles ikke som mit hjem.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Tak, for dit brev. Det er så godt, at du skriver her og beder om hjælp. Det skal du have stor ros for.

Det lyder ikke rart at græde så ofte og at du har de følelser du har.

Det er rigtig godt, at du har en bedste veninde, som gør dig glad. Det er rigtig vigtigt, at have nogle gode venner, som man kan støtte sig til og tale med.

Det er rigtig ærgerligt, at du ikke er så glad for at være derhjemme. Jeg kan læse, at du, og din familie, er rigtig stolte af begge dine brødre. Det er dejligt at de klarer sig godt. Men det er ligesom om, at du kommer til at føle dig mindre god eller overset, fordi de er dygtige. Sådan hænger det måske ikke helt sammen, men det er sådan, at du føler det.

I er tre forskellige mennesker, som er gode til forskellige ting. Derfor er det også nogle forskellige ting, I hver især kan være stolte af. Det er vigtigt at huske.

Det er rigtig godt at du allerede har talt med dine forældre. Og jeg vil foreslå dig, at gøre det igen. Det er meget vigtigt, at man taler med nogle voksne, når man har det som dig. Et år er meget lang tid at gå og være ked af det.

Måske har dine forældre ikke helt forstået, hvor ked af det du egentlig er. Og at det også påvirker dig, når dine brødre klarer sig godt og dine forældre bliver stolte af dem. Måske skulle du være ærlig og fortælle dem, at du føler, at de er stolte af dine brødre, men at du ikke rigtig føler, at de er stolte af dig. At du også har brug for at mærke, at de synes godt om dig. Det kunne være en god snak at få, så I kan få talt om de tanker og følelser, du går med. Måske ser dine forældre noget andet end du gør, men det er også vigtigt, at de ved, at du også har brug for dem.

Det kan også være at du har en lærer som du kan tale med? Nogle gange er det rart at tale med andre voksne end sine forældre. Det kan for eksempel være din lærer. Måske kan din lærer endda hjælpe dig med at forklare dine forældre, hvordan du har det.

Jeg kan læse at du har røget og at du følte det som en lettelse. Jeg synes det er rigtig stærkt, at du er stoppet med at ryge igen. Det er nemlig ikke en god måde til at få det bedre, selvom det umiddelbart kan føles sådan. Det er mega sejt, at du og din veninde kan støtte hinanden til at stoppe med ryge. Det er nemlig meget usundt og kan også påvirke dit humør i en negativ retning.

Det kunne også være en idé at skrive gode ting ned, som du kan se ved dig selv. Og du kunne måske også få din veninde til at fortælle om, hvad hun ser af gode ting hos dig. Det kan nemlig hjælpe til at man får øje på de gode ting, som man ikke altid selv er så god til at finde hos sig selv, men ved andre. Kunne det være en idé at gøre det?

Jeg håber, at du kan få talt med de voksne tæt på dig. Du fortjener at have det godt og være glad.

Du er altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen på 116111. Her er der altid voksne klar til at lytte.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.