Brev
hvorfor er jeg ikke glad?
jeg har gået i omkring et år nu og været ked af det og grædt flere gange i ugen. jeg har snakket med mine forældre et par gange om det men intet ændres.
min store bror er familiens forbillede og gør alt rigtig, min lille bror klare sig godt i forhold til han går i 4 klasse. jeg har røget i omkring et halvt år og det hjælpe med at glemme diverse tanker, men min bedst veninde er blevet opdaget i det og kigger ned på det nu så jeg er ogs stoppet.
jeg ved virkelig ikke hvad der er glat med mig fordi når jeg er sammen med min bedste veinde er alt godt og jeg kan ikke føle den smerte som jeg gør når jeg er væk fra hende.
mit hjem føles ikke som mit hjem.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Tak, for dit brev. Det er så godt, at du skriver her og beder om hjælp. Det skal du have stor ros for.
Det lyder ikke rart at græde så ofte og at du har de følelser du har.
Det er rigtig godt, at du har en bedste veninde, som gør dig glad. Det er rigtig vigtigt, at have nogle gode venner, som man kan støtte sig til og tale med.
Det er rigtig ærgerligt, at du ikke er så glad for at være derhjemme. Jeg kan læse, at du, og din familie, er rigtig stolte af begge dine brødre. Det er dejligt at de klarer sig godt. Men det er ligesom om, at du kommer til at føle dig mindre god eller overset, fordi de er dygtige. Sådan hænger det måske ikke helt sammen, men det er sådan, at du føler det.
I er tre forskellige mennesker, som er gode til forskellige ting. Derfor er det også nogle forskellige ting, I hver især kan være stolte af. Det er vigtigt at huske.
Det er rigtig godt at du allerede har talt med dine forældre. Og jeg vil foreslå dig, at gøre det igen. Det er meget vigtigt, at man taler med nogle voksne, når man har det som dig. Et år er meget lang tid at gå og være ked af det.
Måske har dine forældre ikke helt forstået, hvor ked af det du egentlig er. Og at det også påvirker dig, når dine brødre klarer sig godt og dine forældre bliver stolte af dem. Måske skulle du være ærlig og fortælle dem, at du føler, at de er stolte af dine brødre, men at du ikke rigtig føler, at de er stolte af dig. At du også har brug for at mærke, at de synes godt om dig. Det kunne være en god snak at få, så I kan få talt om de tanker og følelser, du går med. Måske ser dine forældre noget andet end du gør, men det er også vigtigt, at de ved, at du også har brug for dem.
Det kan også være at du har en lærer som du kan tale med? Nogle gange er det rart at tale med andre voksne end sine forældre. Det kan for eksempel være din lærer. Måske kan din lærer endda hjælpe dig med at forklare dine forældre, hvordan du har det.
Jeg kan læse at du har røget og at du følte det som en lettelse. Jeg synes det er rigtig stærkt, at du er stoppet med at ryge igen. Det er nemlig ikke en god måde til at få det bedre, selvom det umiddelbart kan føles sådan. Det er mega sejt, at du og din veninde kan støtte hinanden til at stoppe med ryge. Det er nemlig meget usundt og kan også påvirke dit humør i en negativ retning.
Det kunne også være en idé at skrive gode ting ned, som du kan se ved dig selv. Og du kunne måske også få din veninde til at fortælle om, hvad hun ser af gode ting hos dig. Det kan nemlig hjælpe til at man får øje på de gode ting, som man ikke altid selv er så god til at finde hos sig selv, men ved andre. Kunne det være en idé at gøre det?
Jeg håber, at du kan få talt med de voksne tæt på dig. Du fortjener at have det godt og være glad.
Du er altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen på 116111. Her er der altid voksne klar til at lytte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen