Brev
hvad skal jeg gøre
hej børne telefonen.
jeg skriver fordi at det bare går milt sagt af helvedes til her hjemme.
jeg bor hos min mor og søster, jeg føler at de hele tiden retter sig op med mig.
min mor og far er skilt.
jeg vil meget hellere bo hos min far jeg passer bare meget bedre ved min far, jeg ved bare ikke hvordan jeg først og fremmest skal sige det.
problemet er bare at jeg ikke kan komme nemt i skole vis jeg bor hos min far.
kan jeg få noget hjælp.
vh
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os.
Du skriver, at dine forældre er skilt. Du bor mest hos din mor og søster, men ville hellere være noget mere hos din far.
I Danmark har alle børn ret til at blive hørt, når deres forældre skal skilles. Derfor skal Statsforvaltningen og dine forældre lytte til dine meninger, inden de beslutter, hvor du skal bo, uanset hvor gammel du er. De skal de også, hvis du ikke har det godt og ønsker at ændre noget.
Når du fylder 10 år, har du også det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre. Det kan fx være et møde om, hvor du skal bo. Eller hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos. Det kan også være noget helt andet, som du måske er ked af.
Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Statsforvaltningen, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.
Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. De har åbent mandag til fredag 11-16. Du snakker med en rådgiver, som kan hjælpe dig med at dine forældre taler sammen.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
En start kunne også være, at tale med din far om, at du gerne vil bo noget mere hos ham. Derefter kan han prøve at tale med din mor. Det vigtigste er at du får talt med nogen om, hvordan du har det. For du skal have det godt der hvor du bor.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Du er altid velkommen til at kontakte os igen 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen