Brev
Hvad skal Jeg gøre?
Hej…. BørneTelefonen
Jeg er en pige på 9 år og har ikke set min mor
Lige siden 2016 og har et dårligt
Liv har mistet min beste ven
I min klasse alle de andre
Mobber mig og er
For det meste syg og har
Ikke ragtig andre venner
En min tlf
Eller mit kæledyr og
Min far har vi næsten
Ikke tid til at være sammen
Heller ikke ragtig med
Min famile kun min
Farmor hende er jeg sammen
Med tit
Så jeg føler bare jeg kun har min
Farmor
Så BørneTelefonen hvad skal jeg gøre?
🙁
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 9 år,
Det lyder til du har det rigtig svært i øjeblikket og har mange ting at tænke på. Jeg tror, at det vil være svært for de fleste, at skulle finde en løsning på så mange ting på én gang. Derfor vil jeg komme med et svar til alle de ting, du fortæller om, men måske skal du tage tingene en ad gangen alt efter hvad der er vigtigst for dig.
Du fortæller, at du ikke har set din mor siden 2016. Nu ved jeg ikke hvad der ligger til grund for, at du ikke har set hende så længe, men måske kan du komme til at se hende igen, hvis hun stadig er her? Har du prøvet at fortælle til din far eller farmor, at du savner at se din mor? Måske vil de kunne hjælpe dig med at få kontakt til hende? Eller et andet familiemedlem, som du føler du kan betro dig til?
Du skriver, at du har mistet din bedste ven, og det kan være virkelig hårdt. Måske tænker din tidligere ven også på dig? Har du prøvet at få vennen tilbage? Hvis du har prøvet at skrive til din tidligere ven fra din mobil uden held, kunne du måske prøve en anden måde. Måske ringe fra et hemmeligt nummer eller skrive et brev. Der kan du fortælle hvad du tænker og hvorfor du gerne vil have vedkommende som bedste ven igen?
Mobning er aldrig okay og det er faktisk skolens ansvar at gøre noget ved det. Vidste du det? Derfor er det vigtigt, at du får fortalt det til nogen. Helst en lærer, hvis du har mod på det. Ellers lyder det til at du har et godt forhold til din farmor – måske du kan starte med at fortælle det til hende? Hun kan hjælpe dig med at gå til skolen så mobningen stopper for det skal den.
Du fortæller, at din far og dig næsten aldrig har tid sammen – har du fortalt ham at du savner jeres tid sammen? Det er ikke sikkert han ved, hvor meget du egentlig savner det og måske savner han også tiden med dig? Nogle gange er det svært for forældre at vide, hvor meget ens børn har lyst til at være sammen med dem, når børnene bliver ældre. Derfor tror jeg kun han vil blive glad for at høre, at du har lyst til at være mere sammen med ham. Hvis det er svært at få sagt, kan du måske tale med din farmor om, hvordan du skal få det sagt. Det lyder til hun kan være en rigtig god støtte at have.
Jeg håber, at du snart kan få lidt mere ro på. Du er altid velkommen til at skrive på vores chat, SMS eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du vil stadig være anonym.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen