Brev
hvad er der galt med mig?
Hej Børnetelefonen
Min bedstemor gik bort i december 2018, siden da har jeg været nedtrykt, kan ikke sove om natten, har kraftig nedsat appetit, har ikke lyst til at stå op om morgenen og gå i skole og orker ikke at snakke med mine “venner”
Oven i det har jeg mega mange skoleprojekter for tiden, men jeg kan ikke få mig selv til gå i gang med at lave dem.
Jeg er begyndt at tænke lidt over, at man egentlig lever for så at dø på et tidspunkt.
Jeg vil ikke sige det til nogen, da jeg frygter deres reaktioner.
VH pige på 13 år.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13,
Tak for dit brev. Det er godt at du skriver til BørneTelefonen, for det lyder som om du har det rigtigt dårligt for tiden.
Du skriver, at mange ting har ændret sig for dig siden din bedstemor døde for 2 måneder siden. Du virker trist og uden så meget energi, og så er du begyndt at tænke over både livet og døden.
Jeg tænker, at det er helt naturligt, at du er ked af det efter din bedstemors død. Der er sørgeligt at miste sin bedstemor, og det kan også være voldsomt at opleve at resten af ens familie er kede af det og sørger. Der er heller ikke underligt, at du får tanker om meningen med livet og døden, og om hvordan det hænger sammen – for pludselig kommer begge dele meget tæt på.
Jeg tror det vil være rigtig godt og vigtigt for dig, at du snakker med nogen om, hvordan det er for dig at have mistet din bedstemor, og hvilke tanker det har sat igang. Det bekymrer mig, at du stadig har svært ved at sove og nedsat appetit, og især at du har svært ved at snakke med nogen om det.
Det er ikke godt for dig at gå alene med de store tanker og din sorg. Kunne du forestille dig en, som ville være god for dig at snakke med om det? Det kunne være din mor, din far, din fætter? Eller måske en uden for familien, som fx en lærer, en træner eller en af dine venner?
Du skriver, at det er svært for dig at snakke med nogen om, hvordan du har det, og hvad du tænker, da du frygter deres reaktioner. Hvad er det især, som bekymrer dig? Mon ikke, der er nogen, der gerne vil lytte til dig og prøve at forstå din situation?
Men for at de kan hjælpe dig, er du nødt til at fortælle dem, om hvordan du har det. De kan desværre ikke gætte det. Det er svært og kræver meget mod af dig, det er jeg klar over. Det kan være, du kan vise dit brev her til BørneTelefonen, hvis du synes det er lidt svært at komme igang med at fortælle om det?
Jeg tror på at du kan, og ved at skrive til BørneTelefonen har du en gang åbnet op for at fortælle om, hvordan du har det, og hvordan det påvirker dig. Det er så sejt gjort!
Jeg håber, du får snakket med en, som du kan lide om de tanker, du går rundt med meget snart.
Jeg håber du kan bruge det jeg har skrevet til dig, og du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen. Du kan se, hvordan du kan kontakte os her: Få hjælp
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen