Hjælp mig jeg grader hele tiden😥😓

Hej alle sammen

Min mors kæreste kan jeg på ingen måde lide

men vær nat høre jeg dem have sex og jeg er en meget meget føglsom person så jeg grader mig selv isøvn hver nat jeg er hos dem

hvad skal jeg gøre.

Hilsen pige på 11

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 11 år.

Der er helt ok at være følsom. Det kan faktisk ofte være en rigtig god ting at være følsom. Når man er følsom, så kan man tit fornemme, hvordan andre har det, da man kan mærke forskellige stemninger. Det kan altså være med til at gøre dig til en rigtig god ven.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du græder dig i søvn hver nat hos din mor. Eller græder du, når du kan høre dem have sex?

Har du måske en telefon eller noget andet, hvor der ligger noget musik på? Når du ligger i din seng og du kan høre dem have sex, så kunne du måske tage et par høretelefoner i ørerne og så ligge og lytte til musik og falde i søvn på den måde? Man kan finde meget afslapnings musik på nettet.

Når det så er sagt, så kunne du måske sige eller skrive til din mor, at de gerne må være mere stille om aftenen, når du er gået i seng. Jeg ved godt, at det kan være lidt svært at sige, men du behøver ikke sige mere end det jeg lige har skrevet. Så håber jeg på, at din mor godt forstår, hvad du mener.

Hvis du ofte er ked af at være hos din mor, så er det en rigtig god idé, at du får det sagt til enten din mor eller far. Det kan jo sagtens være, at du ikke behøver være ved din mor så meget. Det kan være, at det er nemmest at fortælle din far det og så kan han snakke med din mor om det. Du har nemlig ret til at have det trygt og godt både hos din mor og hos din far. Derfor kan det være en idé, at dine forældre taler sammen om det, så du kan få det godt begge steder.

Du har ret til at bruge din initiativret til at dine forældre skal mødes i Statsforvaltningen (en slags skilsmissekontor), hvor de skal tale med en rådgiver om, hvordan du kan få det godt. Du kan læse mere om initiativretten her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/

Hvis du har brug for flere råd, så ring endelig ind til os på BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.