Brev
Hjælp mig jeg grader hele tiden😥😓
Hej alle sammen
Min mors kæreste kan jeg på ingen måde lide
men vær nat høre jeg dem have sex og jeg er en meget meget føglsom person så jeg grader mig selv isøvn hver nat jeg er hos dem
hvad skal jeg gøre.
Hilsen pige på 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 11 år.
Der er helt ok at være følsom. Det kan faktisk ofte være en rigtig god ting at være følsom. Når man er følsom, så kan man tit fornemme, hvordan andre har det, da man kan mærke forskellige stemninger. Det kan altså være med til at gøre dig til en rigtig god ven.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du græder dig i søvn hver nat hos din mor. Eller græder du, når du kan høre dem have sex?
Har du måske en telefon eller noget andet, hvor der ligger noget musik på? Når du ligger i din seng og du kan høre dem have sex, så kunne du måske tage et par høretelefoner i ørerne og så ligge og lytte til musik og falde i søvn på den måde? Man kan finde meget afslapnings musik på nettet.
Når det så er sagt, så kunne du måske sige eller skrive til din mor, at de gerne må være mere stille om aftenen, når du er gået i seng. Jeg ved godt, at det kan være lidt svært at sige, men du behøver ikke sige mere end det jeg lige har skrevet. Så håber jeg på, at din mor godt forstår, hvad du mener.
Hvis du ofte er ked af at være hos din mor, så er det en rigtig god idé, at du får det sagt til enten din mor eller far. Det kan jo sagtens være, at du ikke behøver være ved din mor så meget. Det kan være, at det er nemmest at fortælle din far det og så kan han snakke med din mor om det. Du har nemlig ret til at have det trygt og godt både hos din mor og hos din far. Derfor kan det være en idé, at dine forældre taler sammen om det, så du kan få det godt begge steder.
Du har ret til at bruge din initiativret til at dine forældre skal mødes i Statsforvaltningen (en slags skilsmissekontor), hvor de skal tale med en rådgiver om, hvordan du kan få det godt. Du kan læse mere om initiativretten her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/
Hvis du har brug for flere råd, så ring endelig ind til os på BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.