HJÆLP

MIN BEDSTE VENINDE ER DESVÆRRE DØD! OG JEG VIL OGSÅ DØ!!!:'(

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Selvom det er et kort brev, er det godt, at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig, og at du også somme tider ønsker at dø. Det er så trist, når unge dør og næsten ikke til at finde ord for, hvor uretfærdigt det er.

Jeg tror, det bedste for dig lige nu er at finde nogen at snakke med, nogen der kendte din bedste veninde, så I sammen kan dele sorgen og minderne. Det er helt naturligt at føle, som du gør, og det er en føelse, du deler med andre, der har mistet en, de holder af.

Jeg tænker, at der er andre, som også har brug for at snakke om at din veninde er død, men ikke har haft det samme mod som dig til at skrive. Hvis du kunne finde nogle af dine venner, som du har tillid til, og som også kendte din veninde og få snakket om alt det, I savner, det sjove ved jeres veninde, det fjollede, de dumme ting hun sagde osv., så kan det være en hjælp til jer alle sammen.

Det kan godt tage tid at komme sig over tabet af en, man holder af. Nogle dage kan være dårlige, mens andre går lidt bedre. Måske kunne det være en hjælp for dig at gå ned til hendes grav og fortælle hende, hvad du tænker og føler. Selvom hun ikke er der, kan det alligevel være en hjælp. Du kan måske få en af dine forældre med ned på kirkegården, tit kan der komme mange spørgsmål om døden, som kan være rigtigt gode at få snakket om med en voksen.

En anden ting der måske også kunne hjælpe dig, er at have en lille bog, hvor du skriver alle dine tanker om din veninde og dit savn ned. Måske en lille æske med minder, det kan være ting, fotos, smykker eller andet, der minder dig om din veninde. Så kan du kigge i æsken, når du savner.

Sorgen tager tid, men ligeså langsomt bliver det nemmere og nemmere at leve med. Måske kunne det være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne som er vant til at snakke om sorgen og det at miste en, man holder af.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.