Fars død

Jeg har mistet min far for 10 år siden, og er i stor sorg her for tiden.

Jeg føler ikke jeg kan snakke med folk om det, og nogengange bryder jeg bare ud i gråd.

Gode råd tak??

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år
Du mistede din far for 10 år siden, da du var 5 år, og nu er sorgen kommet tilbage til dig.
Sorg bliver jo oplevet meget forskelligt, når man er 5 år, og når man er 15 år.  Selv om det nok ikke føles særlig rart at være så ked af det, tænker jeg, at det er rigtig godt, at du kan mærke sorgen og tabet af din far, for sorgen kan komme og gå afhængig af, hvor man er i livet. Det er fint, at du ikke bare skubber den væk, men respekterer, at lige nu er sorgen der igen.
Du skriver, at nogen gange bryder du bare ud i gråd. Det sker, fordi sorgen presser sig på, og når du ikke kan rumme sorgen mere, kommer tårerne. Når sorgen fylder igen, betyder det oftest også, at det er fordi der er "plads" til den. "Plads" forstået som at du i mange andre dele af dit liv, har styr på dig selv og det dit liv ellers er fyldt med. Passer det mon på dig?
Du føler, at du ikke rigtig kan snakke med andre om det. Hvorfor mon? Mon du tænker, at det er flovt at sørge 10 år efter, at du mistede din far? Eller kan du ikke lide, at andre skal se, at du er ked af det? Eller?..
Du efterlyser gode råd, og mit bedste råd til dig er, at du deler din sorg med andre.
Sorg har det nemlig bedst sammen med andre.
Så det allerbedste, du kan gøre for dig selv, er at vove at snakke med andre om det. Det kunne måske være din mor eller evt. dine søskende?
Jeg ved ikke, hvor meget I har snakket om din far, efter at han døde, men det er aldrig for sent at mindes i fællesskab, og det kan føles fint at græde sammen, at se gamle fotos sammen og at gå til gravstedet sammen.  Måske kunne du også spørge din mor, om hun kan huske, hvordan du reagerede, da din far døde, så du kan få en forestilling om dig selv som 5 årig i sorg.
Udover at snakke med din familie, kan du måske have glæde af at kende de steder, hvor du kan få hjælp til sorgbearbejdelse. Hvis du ser på www.cancer.dk vil du kunne se, at Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper over hele landet – også selv om dødsfaldet ikke skyldtes kræft.
Du kan også gå ind på: www.bornungeogsorg.dk , hvor der er tilbud om gruppesamtaler, individuelterapi og forum, hvor man kan skrive med andre, der er i sorg.
Hvis du gerne vil fortælle lidt mere om dig selv og din sorg, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Her er der rådgivere, der har god tid til at tale med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.