Brev
Fars død
Jeg har mistet min far for 10 år siden, og er i stor sorg her for tiden.
Jeg føler ikke jeg kan snakke med folk om det, og nogengange bryder jeg bare ud i gråd.
Gode råd tak??
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Du mistede din far for 10 år siden, da du var 5 år, og nu er sorgen kommet tilbage til dig.
Sorg bliver jo oplevet meget forskelligt, når man er 5 år, og når man er 15 år.  Selv om det nok ikke føles særlig rart at være så ked af det, tænker jeg, at det er rigtig godt, at du kan mærke sorgen og tabet af din far, for sorgen kan komme og gå afhængig af, hvor man er i livet. Det er fint, at du ikke bare skubber den væk, men respekterer, at lige nu er sorgen der igen.
Du skriver, at nogen gange bryder du bare ud i gråd. Det sker, fordi sorgen presser sig på, og når du ikke kan rumme sorgen mere, kommer tårerne. Når sorgen fylder igen, betyder det oftest også, at det er fordi der er "plads" til den. "Plads" forstået som at du i mange andre dele af dit liv, har styr på dig selv og det dit liv ellers er fyldt med. Passer det mon på dig?
Du føler, at du ikke rigtig kan snakke med andre om det. Hvorfor mon? Mon du tænker, at det er flovt at sørge 10 år efter, at du mistede din far? Eller kan du ikke lide, at andre skal se, at du er ked af det? Eller?..
Du efterlyser gode råd, og mit bedste råd til dig er, at du deler din sorg med andre.
Sorg har det nemlig bedst sammen med andre.
Så det allerbedste, du kan gøre for dig selv, er at vove at snakke med andre om det. Det kunne måske være din mor eller evt. dine søskende?
Jeg ved ikke, hvor meget I har snakket om din far, efter at han døde, men det er aldrig for sent at mindes i fællesskab, og det kan føles fint at græde sammen, at se gamle fotos sammen og at gå til gravstedet sammen.  Måske kunne du også spørge din mor, om hun kan huske, hvordan du reagerede, da din far døde, så du kan få en forestilling om dig selv som 5 årig i sorg.
Udover at snakke med din familie, kan du måske have glæde af at kende de steder, hvor du kan få hjælp til sorgbearbejdelse. Hvis du ser på www.cancer.dk vil du kunne se, at Kræftens Bekæmpelse har sorggrupper over hele landet – også selv om dødsfaldet ikke skyldtes kræft.
Du kan også gå ind på: www.bornungeogsorg.dk , hvor der er tilbud om gruppesamtaler, individuelterapi og forum, hvor man kan skrive med andre, der er i sorg.
Hvis du gerne vil fortælle lidt mere om dig selv og din sorg, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten. Her er der rådgivere, der har god tid til at tale med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen